måndag 29 augusti 2011

första hästgården...

... som presenteras på bloggen kommer här.

Jag har ju redan varnat att jag är särskilt förtjust i hästgårdar. Jag och familjen bor numera i en våning ett mindre hyreshus som vi äger i en stad nära Göteborg. Flytten från vår lilla hästgård på landet gjordes för två år sedan när tonåringarna blev större och de vuxnas fritid kom att ägnas åt enbart reparerande och bilkörande. Men en liten hästgård på landet ägde vi dessförinnan under 20 år. Själv är jag uppvuxen först i villa i storstad och sedan utflyttad till landet av mor och far under "Gröna Vågen" på sjuttiotalet. Så jag har bott i Fina Villan i Storstan, i renoveringsobjekt på landet i Västergötland, större bondgård, bostadsrättslägenhet i Stockholm och Göteborg, Hästgård på landet och nu är vi alltså hyreshusfastighetsägare och hyresvärdar.  Jag har nog flyttat alldeles för många gånger... Trots det har jag en fascination för fina hus - och framförallt hästgårdar!

Dagens objekt hittade jag i GPs Bostadsbilagan:

jaja, lite dyrt jag vet men fint!
Praktiska jag undrar hur lång tid det tar att klippa den gräsmattan? Men såå prydligt och fint! Många rum och för en gångs skull en hästgård med tillräckligt många hektar för att hästarna på hästgården skall ha nog med bete och utrymme. Närheten till Göteborg är ju heller inte helt fel för den som vill arbeta i regionen. Grindstugan låter som ett lite "fattigt" namn för en så fin gård? Grindstuga till vilken annan fastighet då? Stuga?

gott om betesmark
grindstugan ligger inte vid grinden men har en imponerande uppfartsväg
fint hus

Nu kommer vi till det viktigaste på en hästgård - var ska hästarna bo?

"Gediget stall med plats för åtta hästar, tre sadelkammare och spolspilta med hästsolarium. Praktiska utrymmen för foder och tvättmaskiner. Ytterligare stall med fyra boxar av engelsk modell. Dubbelgarage. Stor gårdsplan med gott om plats för parkerade hästlastbilar och transporter. Skrittmaskin av märke Liberty med plats för sex hästar. Ridhus 60 x 25 m med läktare och stuga med förvaringsutrymmen. Belyst ridbana 100 x 30 m med pullmangrav och bank."

fortfarande väldigt prydligt
men varför så små hagar mitt i sommaren när det finns så mycket mark? Dock ett plus för grusade småhagar, där gick värdet upp lite
absolut nödvändigt tillbehör till en hästgård - ridhuset
stallet, något smal stallgång? (om man nu skall klaga?)

och drömmen - en egen skrittmaskin! där gick värdet upp mycket!
Husets inredning är inte riktigt i min smak:

marmorgolv i vardagsrummet? Hmm hoppas de har golvvärme.
faktiskt nästan det fulaste badrumsporslin jag någonsin sett?


Skulle du råka ha sådär strax över tvåmiljoner kronor över som kontantinsats så beräknar en av bankerna att månadskostnaden för enbart räntan  blir sådär 40 tusen kronor per mån. Sen tillkommer ju driftkostnader (storleken av den kostnaden väljer mäklaren att inte nämna). Om vi lägger undan 10 tusen av de pengarna till själva boendet så blir det 30 tusen över till hästeriet, 12 hästar blir 2 500 kr per häst och månad. Ganska hög stallhyra faktiskt, billigare att inackordera din häst då. Ja, säger du men här kan man ju tjäna pengar genom att hyra ut boxar? Varning - den marknaden är inte så het längre och definitivt går det inte att hyra ut en box för 2 500 kr i kallhyra. Men det går ju förståss att räkna på olika sätt, det här är ju bara hur jag ser på saken. Du kanske har en lönande tränarverksamhet eller uppfödarverksamhet så att du har råd?  Eller så har du helt enkelt gott om pengar och vill ge dina barn ett stall till de gulliga små ponnisarna.  4 sovrum räknade jag till samt en egen lägenhet till tonåringarna (alternativt hästskötaren). Så även den stora familjen får plats.

Skulle du sedan ha mer pengar över lovar mäklaren att det finns gott om segling, golf och tennis i närheten. Det gäller att gissa sina blivande köpares levnadsstatus och därmed intresseinriktning.

Jag lovade ju att jag inte skulle vara helt okritisk i mitt granskande och letande efter det finaste huset. Men en mycket fin hästgård är det här!

Om Lerum skriver Wikipedia:
"Lerum ligger vid E20 och Västra stambanan cirka två mil öster om Göteborg. Lerum är ett av två samhällen vid sjön Aspen; på den västra sidan ligger Jonsered i Partille kommun.
Ortens omgivningar kännetecknas av vacker natur med många sjöar. Lerum har ett aktivt kultur- och föreningsliv, ett livligt centrum med handel och service, bra kommunikationer till storstaden och närhet till Landvetter flygplats."
Lerum med E20 som avdelare
Behöver du någonstanns att övernatta när du skall på visning så kanske Hotell Comwell Aspenäs kan passa:


Ridklubbar och ridskolor i kommunen finner du här.
"Lerums kommun tillhör en av de hästtätaste i landet med närmare 1200 hästar och uppskattningsvis cirka 3000 personer aktiva inom ridsporten på något vis."
Det finns till och med ett Ridvägsfrämjande i Lerum:
"Ryttare, markägare och ridklubbar har bildat Ridvägsfrämjandet för att tillsammans med Lerums kommun arbeta för ett ridvägsnät i Lerums Kommun."
Så en hästgård i Lerum måste väl vara ett av de finaste husen man kan få?

4 kommentarer:

  1. ja har jobbat i d stallet, men mitt hus som ja bodde i ligger mellan huset och stallet men d e inte me på bilderna.

    SvaraRadera
  2. Vad skoj! Vet du om hästgården blev såld eller inte? Den har tagits bort från Hemnet.

    SvaraRadera
  3. längesen ja skrev min kommentar, vet inte hur d gick me försäljning faktiskt. men d e en helt sjukt fin gård!

    SvaraRadera
  4. Jag har också jobbat där för ett antal år sedan, väldigt fint! Dock inte världens roligaste backe upp genom samhället för att komma dit och för lite bra ridvägar för min smak. Kul att du har skrivit om det! Vet inte heller hur försäljningen har gått.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...