lördag 20 augusti 2011

vad är ett väl ett slott...

...egentligen? Vad får kallas slott?

Ett försök till svar finns här. (Från NE )

"slott (medellågty. slot 'dörregel'; 'befäst ort', 'slott'), ursprungligen en byggnad eller ett byggnadskomplex i kunglig eller statlig ägo och med representativa funktioner, ofta befäst och med påkostad utformning och utsmyckning. Numera innefattar termen även större herrgårdsbyggnader på landet i enskild ägo av hög arkitektonisk och konstnärlig kvalitet; en mindre sådan anläggning kallas lustslott".

Inte ens Wikipedia tycker jag lyckas med att definiera ett slott men försöker i alla fall här:

"Ett slott är en byggnad som ursprungligen byggdes av kungar och furstar när borgen hade spelat ut sin roll som försvarsverk.... Beteckningen slott kom också att användas när högadliga lät bygga mer ståndsmässiga byggnader på sina sätesgårdar. Med tiden kom också andra högreståndspersoner, till exempel bruksägare, att bygga slott."

"Om ett slott ligger i en stad och saknar park kallas det för palats."
Ok då har vi i alla fall utrett vad ett palats är. Att det här t.ex är ett slott kanske vi kan vara överens om:


The castle of Marsvinsholm, Skåne, Sweden (dock inte till salu just nu)

Slott vs Herrgård diskuteras här.

En site som också har ett menyval som heter "Att tänka på vid köp av slott". Känns tryggt att veta att det finns någon att rådfråga om nu den situationen någon gång skulle uppkomma. Skribenten fastslår "Det är inte billiga hus vi talar om...". Nehej, ok bra att veta. Och fortsätter att det där med besiktningsman för att leta efter dolda fel och byggnadens skick - det är nog inte så stor mening. Ändå så finns det ett annat menyval som heter "Slott till salu". Hur många i listan som är slott är ju som ovan nämnts svårt att definiera - men visst några stycken finns det att välja på.

Det här t.ex och det är ju fullt klart ett slott eller?


Snogeholms Slott, till salu

oj så fint, och tror det tillhör en ridanläggning också?

och lilla hästen får man nog på köpet, det är jag övertygad om


japp, här kan jag tänak mig att sova

och sen när jag har sovit kan jag tänka mig äta frukost här!

fast de där vilddjuren skrämmer väl vilken unge som helst?

"På en udde i Snogeholmssjön i södra Skåne ligger Snogeholms slott, omgivet av bokskog och betesmarker. Det nuvarande slottet är uppfört på 1870-talet i fransk barockstil av greve Claes Gustaf Piper."

"Slottet består idag av huvudbyggnad med tre flyglar och en jaktpaviljong, tillsammans totalt ca 1800 kvm. I anslutning till slottet finns stallet"

"Snogeholms slott ligger mitt i Skånes vackraste naturområde utanför Sjöbo. Området har ca 300 000 besökare om året. Ett rikt djurliv med älg, kronhjort, dovhjort, rådjur och viltsvin och speciellt känd i fågelskådarkretsar. Här syns ofta örn, gladan - skånes egen rovfågel och häger. Strövområdet i Snogeholm är betraktat som Skånes vackraste naturområde med en mångfald av djur och skog."
Kostar 27 miljoner, visningen har tyvärr redan varit och budgivning pågår. Så skynda dig - för det här är ju inte bara ett boende det är faktiskt en affärsverksamhet. Eller snarare en affärsverksamhet, bo får du göra någon annanstans om du inte har råd att ha det till privatboende förståss. Flygbilder finns här.

Snogeholms Slotts egen hemsida skriver de:
"Ett motmedel mot vardagslivet. Ett motmedel mot stress. Ett motmedel mot slentrian. Ett motmedel mot allt tråkigt, mediokert och medelmåttigt."
Det handlar om varför du skall övernatta på Snogeholms slott, som ju också är en hotellverksamhet. Men jag håller ändå med om devisen. Visst skulle det vara ett totalt motmedel mot vardagslivet att få köpa ett helt slott? Det skulle motverka allt medelmåttigt i mitt liv. Även mina medelmåttiga banklån.

En annan  artikel  (2010-06-10) om att det är ont om slott till salu i Sverige finns på E24 
"Just nu går det att hitta ett drygt tiotal herrgårdar till salu på bostadssajten Hemnet och bara tre slott."
Vi ska inte ge upp, jag fortsätter leta...

Personligen håller jag gärna fast vid att ett slott ska ha minst ett torn också.

1 kommentar:

  1. Jag har lärt mig att ett slott skall ha ett torn för att få kallas som slott, och att det ska ägas eller ha ägts av kungligheter :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...