lördag 17 september 2011

bygga hus...

...kan ju vara ett sätt att få det finaste huset?

Om du skulle bygga ett hus - hur skulle det se ut? Mitt hus skulle vara ett vitt hus i New England-stil med liggande träpanel, stora fönster och en stor amerikansk veranda. Det skulle ligga på en stor tomt utan insyn med uppväxta träd, gärna med vacker utsikt. Det skulle ligga lantligt men cykelavstånd till service och gångavstånd till busshållplats. Jag letar fram lite bilder så att du ser hur det skulle kunna se ut.

Villa EmyHill från Vårgårdahus har lite för små fönster och varför veranda bara på ena sidan? Men det är en sådan veranda jag menar:


Ett sånt här från Willa Nordics New England-serie är det vi pratar om. Det här har fönsterluckor - kanske de skall ha? I sådana fall vill jag ha mina i grönt, ljust lindblomsgrönt. Det här har ingen veranda - men det kanske inte ingår i orginalstilen? Skissen finns här.

fast garage på gaveln behöver jag inte

Japp, nästan så här ska det se ut. Finndomohem - New England Country 182. Men jag skulle vilja ha fönstren på övervåningen tak till golv, alltså högre. Och gärna fönsterluckor. Annars var entrén och verandan fin.


KarlsonHus Newport, titta på detaljerna på verandan! Men återigen fel fönster på övervåningen och en för liten veranda.


VårsåsVillan Carolina, inte finaste eller största huset men ser stiltypiskt ut?


Fast nu undrar jag nästan om det är en australiensisk veranda jag vill ha? Inte för att skydda för solen, för det behövs knappast i Sverige. Nej här handlar det mer om att kunna sitta ute utan risk för regnet. Och så skall jag ha en sådan där hängsoffa också. Plåttaket har jag heller inget mot.

En bild till, lite väl stort kanske ;) och är det här verkligen New England-stil? Men det är fina fönster på övervåningen och en sådan veranda jag talar om:


Eller så här, saknar dock fönsterluckorna men annars en av favoriterna:


Med de här bilderna som utgångspunkt borde väl en arkitekt kunna rita ett trevligt hus åt mig? För de färdiga modellerna var nog inte riktigt perfekta...

Så då återstår bara tomten? Vi tar den en annan dag.

Och så pengarna då förståss...


5 kommentarer:

  1. Kolla in Ekeforshus. De har också ett trevligt New England-hus.

    SvaraRadera
  2. Jag säger bara -fuskspröjs!!! På samtliga Svenska kataloghus utom villa Nordic. Skulle aldrig betala sådär 3-4 mille för ett hus med fuskspröjs på fönstren! Huset 2:a nerifrån är väl snarare Savannah än New England? Men läckert!!! Och jo, en arkitekt vet vilka detaljer som skall till för att få ett BRA New England-hus med detaljer, proportioner mm!!! (Villa Nordics är arkitektritat -2:a uppifrån...)

    SvaraRadera
  3. Savannah? Nu har jag lärt mig nåt nytt! ;)

    SvaraRadera
  4. Jag kan rita ett New England hus till dig! Men så var det ju det där med tomten och pengarna ;-) Hoppas du vinner på Lotto eller att en rik gammal släktning från Amerika dyker upp med ett arv till dig.
    Må bäst och tack för din härliga inspirationsblogg!

    SvaraRadera
  5. Hej Heidi, hade inte hittat din blogg ännu när jag skrev det här. Nu vet jag ju hur det skall se ut ;)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...