tisdag 13 september 2011

herrgårdar är fina hus

...som det här nedan t.ex. Min nya favorit till finaste huset tror jag. Hittade det igår i GPs Bostadsbilagan (som jag tidigare gjort reklam för). Bostadsbilagan är tjockare än alla andra tre delarna av GP tillsammans - det kanske säger något om intresset för Hus till Salu, eller säger det mer om att det är svårt att sälja hus just nu eftersom det är väldigt många hus ute på marknaden? Tolka det hur du vill. Fönstershopping av hus bjuder bilagan till i alla fall!



"Oscarshöjds Herrgård är ljust och naturskönt belägen, omgiven av en fantastiskt vackert anlagd parktomt och orörd natur, om totalt nästan 30 000 kvm. Byggnaden uppfördes år 1735 och flyttades år 1863 till nuvarande plats. I samband med återuppförandet av herrgårdsbyggnaden inspirerades man av de ornament och den detaljrikedom som kännetecknade den tidens arkitektur i nyrenässans. Oscarshöjd har genom dessa influenser fått en ståndsmässig karaktär i strikt symmetri med många klassiska utsmyckningar."

ståndsmässig karaktär - som mäklaren skriver
underbar parkträdgård
gott om utrymme, tyvärr har jag ingen piano/flygel att möblera med
nu köper man ju inte möblerat och tur är väl det för den här möbelsamlingen är jag tveksam till
sovrummet däremot är helt i min stil, så ljust och rofyllt
köket är alldeles för modernt, skulle hellre ha valt ett...
...sånt här från Kvänum kök - det hade passat mycket bättre.
någon är förtjust i blommiga tapeter, men det passar till stilen och huset
men det allra finaste med fastigheten är växthusen!
hade vi ett sånt här skulle familjen inte se så mycket av mig inne i huset
vill ha!
Så slutsatsen blir att det här är ett alldeles underbart vackert hus, i mitt tycke något för modernt inrett. Inte för att jag tycker om gamla antika bruna sammetssoffor men det här var inte fint. Men som sagt man köper ju inte möblerna. Det framgår inte riktigt av mäklarens beskrivning eller bilderna att detta hus ligger mycket nära stambanan med alla tågen mellan Göteborg och Stockholm och Alingsåspendeln. Mäklaren skriver "50 meter promenad till stationen" utan att nämna nackdelarna med detta. Jag kan också upplysa om att pendeltåget är fullt när det kommer till Floda station så det blir ståplats de 25 minutrarna mäklaren skriver att det tar till Göteborg central.

Mäklaren skriver även om en boxplats i garaget. Det känns tveksamt? För det första är det enligt lag förbjudet att ha bara en häst, det behövs minst två. Och för det andra var är då hagen till denna häst? Nja, tur att mäklaren inte går så långt som att skriva hästgård för då hade jag blivit upprörd.
"De fina gamla golven i massiv ekparkett är bevarade och takhöjden, i kombination med de stora fönsterpartierna i samtliga rum, ger ett rikligt flöde av ljus."

Blomsteraffär, Oscarshöjds Blommor och Trädgård, finns nära om du behöver komplettera med något till växhuset, som ju var denna fastighets kronjuvel :


Vill du ser mer av Floda finns bilder här.


när det ser ut så här kommer tågen inte i tid det vet jag av egen erfarenhet
2006 var det en rejäl översvämning i Floda och många andra orter längs Säveån, se bilderna här och här och från Alingsås här.  Och fortsätter att svämma över, enligt Partille Tidning Säveån svämmar över. Inte heller 2006 fungerade tågen särskilt bra (eller snarare totalkaos). Varför jag hakar upp mig på tågstationen i Floda? Finns det så mycket mer i Floda än pizzerian, närheten till E20 och tågstationen?

Men trots tågen (eller se hellre närheten till stationen som en fördel för det funkar hyfsat att pendla till jobb och skola i Göteborg) så är detta ett av de finaste husen! Och priset på 9,5 milj kr kanske vi inte behöver diskutera närmare eftersom vi bara fönstershoppar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...