fredag 30 september 2011

hus och lyxfällan

jag såg på TV3 tv-serien Lyxfällan igår kväll, "Man får sig en käftsmäll".

 
"Johan och Jessica vågade inte erkänna, varken för sig själva eller andra, att de hade dåligt med pengar" ... "Anledningen var flera dåliga beslut och att vi hade handlat över våra tillgångar"
Se avsnittet (4) på TV3Play här.
"Det här är bland det värsta vi varit med om. Lyxfällans Patrick Grimlund skräder inte orden när han träffar paret som lånar till precis allt." 

Parets hus var belånat över värdet för att betala skulder som paret hade när huset köptes. Trots att huset nu hade stigit i värde fanns alltså inget utrymme att gå till "husbankomaten" (se tidigare blogginlägg vem skall köpa finaste huset) för att få pengar att täcka de 31 nytillkomna krediterna som paret hade tagit för att hålla fasaden uppe.

Paret hade ett fint inrett litet hus, inte alltför dyrt, på en mindre ort. Fina tapeter, fin inredning, mycket teknikprylar, fina kläder, två barn, två normala bilar, två hundar. De hade det fint och prydligt och modernt. De var inte korkade (förutom möjligen inköpet av en 20 000-kronors dammsugare?) eller slarviga - vilket ofta är fallet med personerna i programmet lyxfällan. Det såg ut som de flesta svenskar vill ha det i hemmet - rent och fräscht. Och ändå så ägde de inget - allt var belånat. Sorgligt men sant.

Det sorgliga är nog att detta är vanligt i Sverige för den aktiva generationen (d.v.s. de som har hus, barn, bil, heltidsarbeten). Ja, de flesta har väl förhoppningsvis inte 31 krediter men de flesta har nog toppbelånade hus. Dessa hus är inredda, upprustade och renoverade med pengar som egentligen inte finns. Tillkommer kläder, resor och aktiviteter för barnen som många egentligen inte har men lånar till - för att hålla fasaden uppe. Sorgligt men sant.

Och hade jag själv en lösning på hur det skulle gå till att hoppa av karusellen satt jag inte här... kanske "Många längtar efter det enklare livet"?

För dig som vill få en kick av en föreläsning om privatekonomi kan jag rekommendera seminariet "Ett rikare liv" med Charlie Söderberg och Balansekonomi. Charlie Söderberg var ju den första programledaren i Lyxfällan när tv-serien startade. Jag som egentligen inte alls är intresserad av pengar (i alla fall inte budgetar och att spara på pengarna) fick en hel del aha-upplevelser och ekonomiska idéer att fundera på! Eller ännu hellre läs boken, Ett rikare liv:


"Den här boken handlar om vår tids kanske största bristvaror, tid och pengar. Hur får man båda att räcka till? På ett konkret och lättförståeligt sätt, med många exempel och praktiska övningar, förklarar författarna hur "rika" människor tänker och agerar. Och hur du kan göra på samma sätt!"
Jag vet inte riktigt vad jag vill säga med det här inlägget utom att hus och boende och livsstil inte får bli så viktigt att en hel familjs ekonomi och trygghet riskeras för att hålla fasaden uppe. Var någonstans glömde vi bort ordet livskvalitet när det talas om livsstil?


Hela den här bloggen är ju ett drömmande om finaste huset - men jag gör det med glimten i ögat! Det handlar om "fönstershopping" och jag är väl medveten om att det stannar där för min del. Och egentligen är jag ganska nöjd med det hus jag har!


Snälla, ta hand om varandra istället för huset och prylarna!

"Gör vad du kan med det du har där du är" (Theodore Roosevelt (1858-1919)).

P.S. Förra avsnittet av lyxfällan var det en ung tjej som "sökte lån" precis som vi andra "söker jobb". Har något gått fel då eller...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...