tisdag 27 september 2011

italienska hus

...gömmer ägarna bakom höga grindar, staket och häckar. Därför var det svårt att få riktigt fina kort på de italienska palats och de fina hus jag såg på min helgresa till Italien nyss.

sådana här hus göms ofta bakom...
...sådana här grindar och trädgårdar.
Husen var belägna högt upp på sluttningen i stora gröna parker omgivna av staket, häckar och grindar. Med vacker utsikt över sjön. Och ja, äger man ett sådant här palats vill man kanske ha lite "privacy". Just det här palatset är en park, Villa Pallavicino, och det kunde jag därför hitta bilder på här och här. Men det fanns många många fler liknande palats.

Så både du och jag får hålla till godo med mina kort på grindarna och passagerna in till de väl bevarade hemligheterna. Att titta och fundera på vilka hus, vilken historia och vilka hemligheter som gömmer sig innanför...

längst bort i den här gränden döljer sig...
...den här rostiga grinden och en trappa upp genom grönskan till ?
välskött hus med stensatt gård i skuggan


rejäl grind, nedan i närbild...
...gammal stenlagd stig slingrar sig mellan palmerna mot ?

Detta pampiga "palazzo" var det enda huset jag lyckades fånga på kort. Men även det bakom en stadig grind.


Visste har det någon slags bedagad gammaldags charm? Grandiost. Pampigt. De fina italienska palatsen döljs väl för inkräktare och turister, storslagenheten går endast att ana genom att kika in genom nyckelhålet (eller i det här fallet grinden). Och jag blir bara ännu mer nyfiken...

detaljrikedomen
fönsterluckorna och balkongerna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...