torsdag 15 september 2011

kvinnor och det finaste huset

Vad gör vi kvinnor egentligen för att få det finaste huset? Drömmer, önskar och tjatar - men inget praktiskt? Mycket pekar på det.  Dags att greppa borren, kvinna! skriver Aftonbladet.

 

 
"Män gör fler hushållssysslor än tidigare – medan kvinnorna undviker grovgörat."
"Under de tio senaste åren har något hänt i och kring de svenska hemmen – männen diskar och städar mer.
Men kvinnorna lägger inte mer tid på att spika eller meka med bilen.
– Det här har jämställdhetsdebatten missat helt. Hur kan vi kräva att män tar över traditionellt kvinnliga sysslor om inte vi gör manliga sysslor?"
Tyvärr tror jag det här är sant. Jag måste skryta lite och säga att när det kommer till renovering av huset så är jag själv ganska praktisk. En uppväxt på landet som pappas flicka och diverse kropps- och praktiskt arbete lärde mig en hel del. Dessutom tycker jag att det är skoj. Men trots det så har vi definitivt våra uppdelade arbetsuppgifter jag och mannen, även när det gäller husrenovering och husunderhåll. Han är mycket duktigare än vad jag är på finsnickeri och alla maskinerna som används. Mina uppgifter blir mer att städa upp, grovjobbet, slipa, måla och att "hjälpa till" att hålla och måtta och bära. Trots det så känner jag att vi faktiskt ofta arbetar tillsammans. Och att göra saker tillsammans behöver ju inte betyda att man måste göra samma sak - eller hur? Att göra olika arbetsuppgifter i samma projekt är också att samarbeta.  De enda maskinerna jag erkänner att jag inte klarar av (inte ens har försökt) är motorsågen och svetsen.
"Ett vanligt argument är att han 'kan det där bättre'.
Men det argumentet köper inte Karin Adelsköld.
– Kvinnor är inte alls sämre på teknik. Jag skulle säga att kvinnor är lata. De kan – men vill inte, säger hon och fortsätter:
– Det är väl inte bara den som gör en sak bäst, eller den som tycker en sak är roligast, som ska göra det?"
Val av inredning och färger och vad som skall göras (idéerna) är min uppgift - och det är jag väldigt nöjd med! Ibland har jag ingen alls lust att dela med mig av vissa arbetsuppgifter!  
  • Jag känner kvinnor som säger "vi skall tapetsera om" - och menar jag bestämmer hur dyr tapet och min man tapetserar.
  • Jag känner kvinnor som säger "vi skall renovera" - och sedan ägnar sig åt att gnälla över hur stökigt det blir och hur mycket pengar det kostar.

 Jag gillar inrednings- och husprogram på TV. Och det finns massor. Alla har vi väl sett "Arga Snickaren"? Ofta handlar dessa program om en man som har tagit på sig för mycket arbete/renovering och en fru/flickvän som klagar på att det aldrig blir färdigt.  När arge snickaren så ber kvinnan att skruva eller göra något praktiskt så blir det totalstopp och det visar sig att hon inte ens kan hantera en skruvdragare. Och det är då kvinnor som har levt i ett renoveringsobjekt ibland i tiotals år. Ja, jag vet och jag har också varit där, det är svårt att hinna snickra tillsammans med några småbarn (för att inte säga omöjligt). Men dela då upp ALLA arbetsuppgifterna! Det är ett råd från mig som gick från att ha varit en väldigt praktisk, jämlik tjej till att bli bara mamma som passade barn och tittade på och faktiskt fick kämpa (och nästan gav upp för att orken inte räckte till) för att få återerövra skruvdragaren igen. I somras byggde jag och mannen tillsammans och upptäckte att det faktiskt var 17 år sedan (innan barnen föddes) vi gjorde det tillsammans och samtidigt.  Och oj vad mycket vi fick gjort! Tillsammans.

 
"Husbygget skulle bli färdigt och förhållandet blomma"
Intervju i Amelia: 
Vad finns det för likheter med att renovera ett hus och att lappa ihop en relation?– Det finns nog inte så många likheter. Men är man ett par måste man vara medveten om att renoveringen av huset blir en del av ens relation. Är man inte överens om arbetet med huset så kommer det att drabba relationen
Ärligt, hur mycket låter du din fru hjälpa till?– Så mycket hon vill, altanen gjorde vi tillsammans. Hon tycker faktiskt att det är roligare och roligare att snickra. Men man kan ju hjälpas åt på olika sätt. Hämta och lämna byggmaterial och bära saker är sådant som också behövs göras.
Till sist, vilket råd vill du ge till den som står i startgroparna att själv börja renovera hemma?– Till att börja med ska man se till att man är överens om vad som ska göras. Sen ska man vara helt ärlig mot sig själv med hur lång tid det kommer ta.

 TLC har en ny serie som heter "Mitt hem, din inredning". Programmet är engelskt och går ut på att ett par får 10000 pund, en flyttar hemifrån och en renoverar under 3 veckor. Den som flyttar hemifrån brukar vara väldigt orolig att det skall bli fel inredning och den som renoverar brukar vara en riktig klant. Och resultatet blir ofta ganska hemskt och absolut inte som den andra parten vill ha det. Jag har sett fyra avsnitt hittills. I tre har mannen renoverat och valt inredning och kvinnan varit orolig. I ett program fick kvinnan renovera och mannen vara orolig. Och ja hon gick faktiskt till byggbutiken och frågade vad det var för skillnad på skruv och spik (!). Men snälla...

 

 
"Han vill ha trägolv men hon vill ha en tjock härlig heltäckningsmatta. Han vill ha den senaste musikanläggningen och hon vill ha ett toppmodernt kök. Han vill ha en hemmabio men hon vill ha en barnkammare. Skulle du våga låta din andra hälft göra om ditt hem utan att rådgöra med dig?"
Se ett klipp här: http://bcove.me/hbxswcza

 
Ärligt talat kvinnor - skall finaste huset blir mer än ett drömhus måste vi kvinnor också åstadkomma lite praktiskt arbete!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...