fredag 23 september 2011

mäklarbilder som inte visar allt

...handlar det om idag.

Du har förstått att jag gillar hästar och hästgårdar om du har följt den här bloggen. Har du någon gång köpt en häst och tittat på hästar till salu så vet du att det är sällan som hästen på bilden i annonsen faktiskt motsvarar den häst du sedan åker och tittar på. Likadant är det om du tittar på hotellen i resekatalogerna - det ser sällan lika fint ut i verkligheten som på bilderna.

Nu vill jag inte påstå att mäklarannonserna ljuger med sina bilder. Men kanske att de utelämnar vissa viktiga detaljer. Det tar inte bild på den trafikerade vägen eller järnvägen vid huset. De visar inte närområdet på bild. Och är huset i renoveringsbehov undviker de gärna att visa interiörbilder överhuvudtaget. Så bli inte allt för besviken om huset du åker och tittar på inte är riktigt så fint som på bilderna i husmäklarens annonser.

Huset jag skriver om idag kände jag igen när jag såg det i en annons i lokaltidningen eftersom jag har passerat det med bil ett antal gånger de senaste tio åren. Det är stort och fint, men...

Hobergsvägen 12 Vårgårda, Hobergs gamla skola:



Mäklaren skriver:

"Nu ges möjligheten att förvärva Hobergs gamla skola. Stora utrymmen som ger många möjligheter för egen verksamhet, eller helt enkelt ett speciellt och annorlunda boende med gott om plats. På bottenplanet i skolbyggnaden finns idag en exklusivt inredd lägenhet. Dessutom finns den tidigare lärarbostaden som inrättats som hyreshus med 4 lägenheter. Fastigheten har ett centralt läge med gångavstånd till tågstationen."

Vi börjar med huset.
 
visst ser det fint ut? stort hus, vacker infart, stor trädgård

baksidan, stort

stort vackert kök, underbara dörrar och fönster

sovrum, även det stort som en balsal
vardagsrum eller salong eller vad det nu kallas. fönstren!
hall, kommer bli jättefint. lite jobb återstår.
Jamen visst är det fint! Vilka ytor, vilka fönster, vilken takhöjd! Jag är väldigt förtjust i stora hus och ytor. Renoveringen är inte klar, övervåningen med skolsalar och källarens gymnastiksal återstår i sitt ursprungliga skick.

inte riktigt lika fint, lite får du göra själv men många barn får plats
Ja det är inte det ovan jag kritiserar. Nu kommer vi till det som mäklaren kallar centralt läge. Vi börjar med kartan. Huset ligger vid den blå pilen - Det är tillräckligt nära E20 för att ständigt höra trafikbruset. Det ligger också mycket nära järnvägen - stambanan med alla tågen mellan Göteborg och Stockholm. Centralt läge...


närbild med järnväg och E20
Det som också syns av kartan är att huset ligger vid Vårgårdas industriområde, i alla fall syns det om man som jag vet hur det ser ut i verkligheten. De stora svarta fyrkanterna ovan och grå rektanglarna nedan är industrier.


Infarten till huset såg fin ut eller hur? Men titta istället noga på bilden nedan ut genom dörren - ser du industritomten och dess lager tvärs över gatan?

förstorad bild
Några av industrierna och byggnaderna som gränsar, och köparen kommer att ha utsikt över, är:

Sundolitt
Vårgårdabuss

Poly-produkters lager

Gym
Och fotbollsplanen, ser du huset i bakgrunden på bilden?
Det finns fler industrier både mindre och stora (som Autoliv) i närheten. Tvärs över E20 finns flygfältet med fallskärmshoppning och ibland biltävlingar.

Ingen tvekan om att detta är ett stort fint hus med många möjligheter. Stor familj, flerfamiljshus eller verksamhet?

Vad gäller priset undrar jag om de verkligen har en chans att få ut de pengarna i köpeskilling? Jag tycker mig minnas att huset för några år sedan var till salu för strax över miljonen. Vad nuvarande ägare verkligen gav för huset vet jag inte. Men att en renovering (visserligen mycket fint gjord men ändå) av nedervåningen skulle öka värdet med två miljoner låter ändå inte rimligt. Inte med det läget och inte när priserna på villor sjunker och kanske inte på den lilla orten Vårgårda. Jag skall följa upp resultatet och återkommer, men det kan nog dröja.

Och om bilderna i mäklarannonserna ljuger? Njae - kanske man inte kan säga men åk och titta själv så får du se.

Slutsatsen blir - stort fint hus med stora möjligheter men i helt fel omgivningar och till ett för högt pris (i alla fall om du frågar mig).


1 kommentar:

  1. Mycket fint stort hus med många möjligheter och stort utrym.
    Utöver 4 lägenheter i Annex för uthyrning.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...