onsdag 21 september 2011

många hästgårdar till salu

...finns det just nu. För många hästgårdar till salu?


Cornucopia hävdar 2011-09-09 att "Hästgårdsbubblan fortsätter torka upp". Här kommer ett citat från inlägget som i sin tur är ett citat från Danske Bank.
Citat: "Som vi skrivit tidigare är hästgårdar samt gårdar med ensligt belägna bostäder mycket svårsålda. Som ett exempel har LRF Konsult 412 fastigheter till salu på sin hemsida. Detta är oerhört mycket. Men om man särskådar utbudet, så ser man att av de 119 objekt som betecknas som hästgårdar är endast 18 stycken av dessa markerade med ”nyinkommet”"
Cornucopia fortsätter:
"101 av 119 hästgårdar står alltså osålda sedan länge. Marknaden har fortfarande helt torkat ihop."

"Min tolkning är att privatkunder, "hästgårdskunder" och nya gröna vågare, helt enkelt inte har råd längre." ... "Den siste idioten kanske är född för tillfället? Eller så är det slut på hästfolk. Inte sällan ungefär samma sak. (Nej, inte just du kära läsare, eftersom du uppenbarligen läser den här bloggen är du ett lysande undantag, även om du har häst.)"
Jag tror det stämmer - vanligt "hästfolk" har helt enkelt inte råd längre. Och de som hade råd har redan köpt sin hästgård för flera år sedan. Kanske har de som jag även hunnit sälja hästgården sedan dess, se hur jag bor.

Och precis som han påpekar:
"Man kan också tänka sig att de höga drivmedelspriserna påverkar, då pendling tillbaka till staden har blivit relativt dyrare" 
Precis så är det. När hästfamiljens barn växer upp till tonåringar så tillkommer drivmedelskostnader inte bara för att pendla till arbetet för två vuxna utan också för att köra till träningar och kompisar med tonårsbarnen. Då blir det stora drivmedelsräkningar för den familj som bor avlägset. Jag kan också tillägga att kostnaden för att äga två bilar blir stor - antingen dessa kostnader betalas till bilverkstaden eller till banken.


Jag har sedan tidigare citerat från Hästgårdsbubblan och skrivit ett inlägg om att häst- och hästgårdspriserna sjunker.



Inte heller alternativet att bygga ett nytt hus i en hästby verkar vara ett bra val. "När bostadspriserna sjunker drar sig många för att bygga nytt eftersom ett ”begagnat” hus blir billigare." - och då går det dåligt för hustillverkarna. "Ännu en husbyggare på fallrepet" - "Frågan är om det finns någon husbyggare som går så pass bra att kunderna skall våga köpa hus av dem?"


Vi kan väl konstatera att om det nu finns någon med en massa pengar över som inte är låsta i ett annat boende som är intresserad av en hästgård så kommer denna någon att ha mycket att välja på om ett tag. Och stor möjlighet att pruta! Men vi får då hoppas att denna någon är smart nog att köpa en hästgård bredvid en busshållplats!


Och allt beror på hur man räknar - en gång för länge sedan när jag bodde i bostadsrättslägenhet i Göteborg och hade min häst uppstallad i ett större inackorderingsstall i Göteborg räknade jag ut att hästens kvadratmeterpris för sin bostad var mycket högre än mitt. Så dyr är uppstallningskostnaden för en häst i storstaden. Så när vi då köpte hästgården på landet i början av 90-talet kunde både hästen och jag och pojkvännen bo billigare än vad vi hade gjort tidigare. På den tiden var räntan dessutom 14%...


Eller så går det lika illa som på Irland - "Hästar överges på Irland - 20 000 utsläppta hästar svälter ihjäl".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...