måndag 26 september 2011

smaklös inredning i Italien, palats och hotell

...handlar det om idag. Jag har tillbringat helgen i norra Italien och har därför blivit inspirerad av Italienska hus. Så den här veckan kommer en hel del bilder, inspiration och funderingar därifrån. Även om steget från hästbyar i Sverige till hus i Italien är ganska långt...

Men vi börjar med några bilder på den totalt smaklösa inredningen på hotellet där jag bodde. Eller ska vi säga typiska hotellinredningen? Det här var inget "boutique hotel" det inte!

vad sägs om den matchningen? blekta rosa blomtapeter mot en blommig blå heltäckningsmatta som inte alls matchar och rosa sammetsgardiner med spets nertill?
den hotelltypiska omoderna gardinuppsättningen i närbild
och ett väldigt rosa badrum, lägg märke till plastmattan
för att inte nämna spindelväven och den slitna/fuktskadade putsen.
kanske ursäktas den smaklösa inredningen ovan ändå av den här utsikten över Lago Maggiore?
Som du ser så infriades mina förväntningar om hur ett typiskt italienskt hotell av medelklassstandard skulle se ut. Och nej, det var inte jag som hade valt hotellet, det var en "resa i tjänsten". Men omgivningarna var helt fantastiska! Jag hade aldrig varit i Italien förut - det är grönt, varmt, vackert och pittoreskt!

Och klimatet, 26 grader, strålande solsken och badvänligt i slutet av september! Guiden berättade att på vintern har de sådär 15-20 grader, sällan under 5 plusgrader. Det kan komma snö men det räknas som ett misstag och smälter i sådana fall undan efter några dagar. Varför bor vi (jag) kvar i Sverige? Hur står vi ut med 6-7 månader av snö, regn, blåst, kyla och mörker? Jag frågar mig det varje vintersäsong och skulle nog väldigt gärna en dag flytta söderöver. Kanske är det i Italien drömhuset finns i framtiden?

Aktuellt väder här.



Och eftersom jag har en passion för hus och gårdar så kunde jag ju inte låta bli att beundra de italienska husen. En enorm mängd av stora palats fanns det längs kusten vid Lago Maggiore. Hur blev alla dessa italienare så rika? Visst finns det en hel del maffiga villor i Djursholm också men det här var riktiga Palats! Det största av dem alla i den här regionen är Palazzo Borromeo. Läs om Fantasy Island och se bilderna här och fler här:


Palazzo Borromeo, Isola Bella, Lago Maggiore

Det fanns också en stor mängd små charmiga stenhus i smala gränder. Hus i varierande skick. De har inte riktigt samma renoveringsiver som vi svenskar de där italienarna. Jag återkommer med några bilder snart. Ett pittoreskt italienskt hus av sten med stora fönster med fönsterluckor med utsikt över sjön och bergen vill jag ha. Jag skulle också kunna tänka mig ett litet hotell att renovera, inreda och driva. Och då lovar jag att inte inreda det så smaklöst som ovan!


Hittade förresten en bra länk här om Italien, boende. Eller Booking.com här. Eller ett semesterhus istället för hotell?

Förstår inte varför jag inte bodde på hotellet nedan istället? (utom möjligen att det var en viss prisskillnad) ;)

Grand Hotel Des Iles Borromees
Titta på bildspelet och njut! Välj virtual tour uppe till höger i menyn på den sidan. Och ja ja, inredningen är väl ganska vräkig förståss. Eller som Booking.com uttrycker det (om hotellet):
“Hotellet är lyxigt, gammaldags i guldig Belle Epoque-stil men ändå avspänt, mycket vänlig personal, utmärkt service, vackra rum, fantastiskt beläget invid Lago di Maggiore, fin spa-avdelning, gratis cyklar, bra tennisbana, god mat - ja det är verkligen ett hotell i högsta klass”


Jag skulle kunna säga att livet är orättvist. Men det känns förmätet när jag just har fått förmånen att tillbringa en septemberhelg i Italien med strålande solsken och en massa nya intryck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...