fredag 16 september 2011

smaklöshet och inredning

apropå smaklöshet så vill jag visa några roliga bilder.

kan det bli fulare?

I inlägget kvinnor och det finaste huset diskuterade jag TV-serien "Mitt hem, din inredning" där en av parterna i ett förhållande fick inreda och den andra flytta hemifrån "Skulle du våga låta din andra hälft göra om ditt hem utan att rådgöra med dig?". Oj, skulle du? Kvinnlig och manlig smak skiljer sig en hel del ibland.

kvinnlig smak? eller bara smaklöst?

I inlägget de som har råd med ett stort hus diskuterade jag det där med att det inte alltid är de med störst plånbok (White Trash Delux?) som har bäst smak. I det och ett andra inlägg har vi också diskuterat White Trash och inte så fina hus.

I inlägget det dyraste huset utomlands såg vi total smaklöshet = total vräkighet. I alla fall tycker jag det...

Bloggen "White Trash of the Day" har en hel del roliga inlägg om smaklöshet, och även smaklös inredning. Sen tycker jag inte riktigt att den bloggen handlar om vad jag menar med White Trash. Bloggen handlar väl om smaklösheten hos de flesta "Medelsvensson"? Eller vanliga svenska hem långt från mäklarnas stylade annonser? Några smakprov från bloggen kommer här:

"För pengarna köpte han; '52-tums-tv.
Säng, bord, stolar, vitrinskåp, soffa, tv-bord.'"
DE SVARTA SKINNSTOLARNA
Här har du visserligen försökt få "finrummet" att leva upp till sitt namn
Tänk så fel det kan bli
TEXT PÅ ALLT
På väggen står det "Carpe diem"
På handdukar och kuddar din & min
I hyllan står det skrivit "LOVE" med så kallad inredningsbokstäver
Vad vill du åstadkomma? Försöker du vara djup eller?


SIDENLAKAN
På tal om siden..
Kommer ihåg första gången jag testade ett par sidenkalsonger
Efter ett par minuter hade de försvunnit upp i anus
Nu, borta för evigt
UTEMÖBLER I PLAST
Solen skiner och klotgrillen har precis invigts
Ungjäveln sitter och gungar på stolen, vilket driver kärringen till vansinne
eftersom man varje år tvingas slänga söndriga stolar

PORSLINSSAMLAREN
Vad gör en människa med ett skåp eller en fönsterbräda fylld med små figurer
av glas och porslin?
Det är min ytterst objektiva bedömning att det är fult.
Barn får ABSOLUT inte leka med dem.
Och man måste vara väldigt försiktig så att de inte trillar i golvet.
Jag kunde inte låta bli att låna de här inläggen, men som sagt jag tar inte åt mig äran - orginalet finns här.

Familjeliv har en forumtråd om smaklös inredning. Vad är det mest smaklösa man kan ha i ett hem? Svaren varierar mellan; furukök, Lexingtonkuddar med "amerikanska" stjärnor, soffbord i glas, spegel tavlor i pubstil ... och de som tycker att inget är smaklös, bara personligt.

Och vad har det här med det finaste huset att göra? Ja det spelar ju ingen roll om man har det finaste huset om man inreder det totalt smaklöst - eller? Det handlar också om kontraster mellan de fina stylade husen i mäklarannonserna, inredningsbloggarna och inredningsmagasinen och hur det nog ser ut i de flesta svenska hem egentligen...

Få bor i det finaste huset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...