söndag 18 september 2011

tomt till finaste huset

...inte tomt som i tom utan tomt som i hustomt (och inte heller hustomte) är det vi talar om här.

I förra inlägget som handlade om att bygga hus så berättade jag för dig vilket slags hus jag skulle bygga om jag skulle bygga mitt drömhus. Jag visade bilder på några olika hus i New England-stil. Jag skrev också att drömhuset jag skulle bygga...
"...skulle ligga på en stor tomt utan insyn med uppväxta träd, gärna med vacker utsikt. Det skulle ligga lantligt men cykelavstånd till service och gångavstånd till busshållplats"


Ja först måste man ju bestämma sig för var i Sverige man vill bo. Har du följt den här bloggen anar du kanske att jag bor i Västsverige. Det är jag ganska nöjd med. Men Skåne är vackert också. Och Halland längst med kusten. Vi frågar Hemnet vad det finns för tomter till salu.

Om vi tar Västra Götaland så finns det tomter för fritidshus längs med kusten, en hel del tomter i Uddevalla-regionen (och övriga kommuner i närheten). Kommuner som Ulricehamn, Karlsborg har också gott om tomter. I stort sett är det ju så att där ingen vill bo (låga huspriser) finns det också gott om billiga tomter.

Det där med "lugnt läge nära naturen" betyder översatt från mäklarspråk mitt ute i skogen och långt från allt. Det vill jag inte ha. "Närhet till Torp köpcenter och motorvägen till Göteborg och Oslo" låter heller inget lockande. "I etablerat villasamhälle" får mig att rysa över den förmodade småborgerligheten och trångboddheten (men det är bara jag det).

Torps Köpcentrum vill nån bo här?
eller i närheten av det här?

Kanske är det lungt och stilla med en tomt på Finas Väg 1 Äspered? Priset på 60 000 kr är i alla fall trevligt och en viss utsikt verkar finnas. Men Äspered är ganska långt bort från det mesta och den här tomten för liten för mitt hus. 

"Bo mitt i en riktig Sörgårdsidyll! Området är fyllt med stengärdsgårdar och hagar, gott om ekar och enbuskar. Endast 15 minuters bilväg till Borås"
Tomt Grönered Hyssna Mark, det här ser vackert ut, fin utsikt, uppvuxna träd. Men undrar hur stor den där vägen är och hur trafikerad den är? Och Hyssna - hur centralt är det?

"Naturtomt inte långt från sjön Nabben med bad och fiske"
Markområde Sibbarp, Västra Götaland Mark nu blir det bättre, natur och sjöutsikt och stoor tomt ca 1 ha + 6 ha skogsskifte. Men fortfarande ocentralt och dyrare. Hit finns det nog ingen buss - finns det ens väg?


natur och rofyllt

Denna tomt Bergstena Björkhagen har faktiskt ett väldigt bra läge, ganska nära Alingsås och med bussförbindelse. Vacker utsikt även om det är öppet när stormen drar förbi. 300 000 kr och tomten är stor nog för att slippa grannar inpå. Tja, bra nog faktiskt.


vidsträckt utsikt

Eller, om vi stannar i nästan samma område tomt Eklanda, Siene, Vårgårda - det här var riktigt fint. Öppet, utsikt, lite uppvuxna träd och ett hyfsat läge. 215 000 kr. Men tomten är för liten, skulle jag köpa den här tomten skulle jag köpa all marken runt omkring också. 



Det där med cykelavstånd till service tror jag inte jag klarade med någon av tomterna ovan.

Jag tror att sammanfattningen den här gången är - tur att jag inte ska köpa tomt för det fanns inte mycket jag gillade.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...