lördag 22 oktober 2011

fint 60-tals hus

häromdagen skrev jag om ett fint 50-tals hus som jag hade hittat. Idag blir det ett 60-tals hus med enorma öppna ytor!



Stenlavsvägen 1, Askim, Göteborg, 6 950 000 kr, Boarea 250 m², Biarea 144 m², Tomtarea 1 297 m², Antal rum 9 rum. Mäklaren skriver:
"Unik villa från 60-talet om 394 kvm med stora vackra sällskapsutrymmen. Lugnt belägen på återvändsgata mot Sisjöskogen ligger denna fantastiska villa"

vilka ytor och vilket ljus (många mattor går det åt?)
sovrum, inredningen orginal?
skulle jag gärna göra om
men badrummet var ju nästan häftigt, förutom det spygula handfatet
inte bara ett enormt poolrum utan även...
... 40 kvm motionsrum!

Rätt gott om plats - eller hur? Fast möblerna och mattorna var inte i min smak även om de faktiskt ser ut att tillhöra samma tidsålder. Och allt trä är farligt lika "fulfuru" även om jag skulle gissa att det är fur/gran.

altan, insynsskyddad och med sol och skugga
Mäklaren igen:
"Underbar terrass i kalksten med öppen spis för härliga grillkvällar med vänner. Insynsskyddad trädgård med generösa gräsytor för lek och rekreation. Totalarea på hela 394 kvm som gjort för stora tillställningar och representation."
"Ett hus för finsmakaren som söker ett unikt ostört boende nära naturen och samtidigt vill vara nära all tänkbar service"
Sen är det ju helt "rätt" att bo i Askim också, läs "En stad – två världar? En kvantitativ studie gjord på tonårstjejer i två förorter, med fokus på jämställdhet, familj och framtid". Gissa om Askim eller Bergsjön är bäst uppväxtmiljö för tonåringar?

Fast jag vet inte, skulle personligen tro att statushetsen i Askim är större än jag skulle orka med. Tur att vi alla är olika! Tänk om alla skulle bli sådana här:



"Peter Pan i en sagovärld", ... 24-årig glidare från Askim, var med i tv-serien Ung och bortskämd...

Och klyftorna i det svenska boendet ska vi bara inte tala om just idag. Och jag ska inte visa huset för mina tonårsdöttrar för då kommer de genast kräva att vi flyttar. Att vi sedan skulle bli "fattiga kusinerna från landet" och att jag inte alls vill att mina barn skall bli som glidaren ovan - skulle vara argument som föll platt till marken i den diskussionen. Avundsjuk igen? Nja, bara på det fina huset!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...