onsdag 12 oktober 2011

högt belägna hus

...såg jag i helgen. Jag var ute och körde med hästtransport och skulle till Ale-Jennylunds ridklubb. Det här är trakter där jag inte åker så ofta men visste att i trafikcirkusen Jordfallsbron skulle jag ta vänster och sen första höger. Jojo, men nån hade liksom byggt bort den korsningen... Stora vägbyggen pågår på E45 för dem av er som inte visste det, se "Klart för utbyggnad".

jordfallsbron innan utbyggnaden startade
ridklubben, bild från kommunens sida
Efter lite irrande hittade jag en tillfällig avfart och skulle "rakt upp för backen" som det stog i vägbeskrivningen. Vi backens start tittar jag uppåt och ser de här husen:

Som en räcka örnnästen ligger de Wingårdhritade nyfunkisvillorna på bergskammen ovanför Bohus samhälle. Läget och utseendet är spektakulärt.
Jag får nästan svindel nerifrån och hoppas att jag inte skall ända dit, men det skulle jag. Min fina dragbil med fyrhjulsdrift fick jobba hårt för att dra hästtransporten hela backen upp kan jag tala om!  Men intresset för husen väcktes och jag var tvungen att kolla upp vad det var för hus när jag kom tillbaka till datorn.

Örnnästet i Bohus eller Bohushöjd kallas husen tydligen, citat från GPs artikel nedan.
"Alla som har rest älvdalen norrut från Göteborg har sett de lådformade husen ovanför Bohus samhälle. Läget och utseendet kittlar fantasin. På nära håll imponerar fasadernas strikta funkisstil. Inuti är villorna luftiga med enorma fönster och ett flödande ljus.
Som en räcka örnnästen ligger nyfunkisvillorna på bergskammen. Men när man kör den branta backen förbi Bohus samhälle och närmar sig husen från baksidan så är läget ändå mer storslaget."

Bohushöjd - Skårdal
"- Jag brukar likna dem vid skokartonger eller fågelholkar, säger Sara Lindfors som äger ett av husen."

Jag hittar fler bilder här, i något som verkar ha varit en mäklarannons men nu finns inte själva beskrivningen kvar på nätet, så vi lånar några bilder av Erik Olsson, Bohushöjdsvägen 78, Bohushöjd Skårdal. Vad sägs om det här:


Även interiören är öppen och med utsikt:

det sovrummet, utan insyn...
...beläget på den takterassen - det du!
Hos booli.se hittar jag ett sålt hus på Bohushöjdsvägen 58, Bohushöjd, Surte - som har sålts för 3 820 000 kr (2008). Men faktiskt vet jag inte om det är exakt ett sådant hus som det ovan eftersom det inte finns några bilder kvar på det sålda huset. Möjligtvis har huset på Bohushöjdsvägen 78 varit till salu för 3 480 000 kr, det hittar jag uppgifter om på Internet.

Ale Kommun kallar Bohus för ett komplett samhälle "Bohus känner man igen på de unika husen" - och Eka Nobel får väl tilläggas.

Eka Chemicals AB i Bohus
inte så fint kanske
Men om E45, Jordfallsbron och Eka Chemicals inte är så vackert så visst var husen vackra? Ful-snygga? De syns i alla fall! Men eftersom jag är lite känslig för backar och snö och trafikproblem så vill inte jag bo där på vintern. Inte min bil heller och om någon har funderat på att köra hästtransport till eller från ridklubben under vinterhalvåret så skulle jag bestämt avråda, det var hisnande nog i alla fall...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...