fredag 14 oktober 2011

huspriserna sjunker, eller inte?

mäklarna hävdar att det bara tar längre tid att sälja husen och att det är en svårtolkad prisutveckling på bostadsmarknaden, vissa bloggare påvisar tal som visar på tydlig nedgång gällande bostadspriser, Handelsbanken kräver 25% i handpenning för att få låna till hus.
"Sammantaget kan man dock se tendenser till en prisnedgång. Vi har fortfarande ett rekordstort utbud som pressar priserna samtidigt som den ekonomiska turbulensen i omvärlden skapar en viss oro."
bild från mäklarstatistik.se som även står för citatet ovan
Och samtidigt finns denna artikel i GP som har rubriken "Fem miljoner för 15 kvadrat" och handlar om ett fritidshus i Båstad. Och inte ens riktigt ett fritidshus utan ett renoveringsobjekt med en tomt, där det är tomten som står för värdet.

skulle du betala 5 miljoner för det här?
"Det är inte ovanligt att folk bygger nytt på tomter med små hus. Och enligt Thomas Darpö (min anm. mäklaren) är det troligt att det lilla huset på Knösaliden kommer att bytas ut. – Det är byggrätt på tomten. Så det kommer nog att bli ett souterränghus skulle jag tro, säger han."
Mäklaren meddelar i artikeln stolt att han redan har fått ett anbud - på tre miljoner kronor. En viss skillnad får jag lov att säga.

I husannonsen för Knösaliden 20, Kattvik Båstad skriver mäklaren:
"Liten stuga på underbar tomt m toppläge strax ovanför Kattviks pittoreska hamn. Vidsträckt utsikt! Renov behov. Byggrätt 120 kvm"
Och utsikten är det inget fel på:


Kattviks hamn, bild lånad från kattviksgruppen.se
not 2012-12-11 Annonsen borttagen och innan dess sänk pris, så det var nog lite för dyrt? länk och bild nedan från Booli: (om det nu är samma fastighet?)



Båstad lär vara det tredje dyraste stället i Sverige vad gäller fritidsbostäder. Men vill man tillhöra det "fina folket" så kostar det?

Artikel om "Båstads årliga tennisfest", "5000 invånare mångdubblas över en natt". "Nu skall fylleriet stoppas", "För några år sen tröttnade kommunen på det ideliga champagnesprutandet". "Vaddå tennis - i Båstad är det annat som gäller", "planer på en krogrunda i sommar? Plocka fram den stora plånboken, i alla fall om du ska till Båstad under tennisveckan. - Att spendera mycket pengar är ett sätt att komma in...".

Eller det kanske är för lugnet i Kattvik man väljer att betala 5 miljoner, inte för innelivet i Båstad under några sommarveckor?

Då skulle jag nog hellre ha valt den här tomten, Stora Liden 75 Övre Kattvik Båstad, billigare pris och då slipper du riva ett renoveringsobjekt innan du börjar bygga. För den här tomten har väl också bygglov?


Vad ska vi bygga för hus då? Nåt sånt här från Götenehus?


Fler val i Kattvik enligt hemnet:


När jag ser en sån här bild vill jag också flytta till Kattvik, bilden är från fastighetsannonsen för Elestorpsvägen 245 (den dyraste fastigheten såklart, ibland får man vad man betalar för):


Jag har ju redan sagt att jag är barnsligt förtjust i hästgårdar, så njut:


Underbart - det tar vi! Det här är ett av de finaste husen jag har sett! Eller finaste huset, snarare den vackraste boendemiljön kanske man ska säga. Men jag väntar på ytterligare prisnedgång tror jag. En väldigt stor prisnedgång i sådana fall ;) Men den där tomten med ett renoveringsobjekt för 5 miljoner - det tyckte jag var löjligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...