tisdag 18 oktober 2011

lägenhet, ingen status?

mina tonårsbarn hade en livlig diskussion om vi bor i en lägenhet eller inte. Låt mig från början klargöra att det gör vi. Vi bor  två vuxna och två tonårstjejer i en fyra på 108 kvm med två badrum (tack och lov för det!). Lägenheten är i ett plan, lättstädad, praktisk och modern. Eftersom vi har stora förrådsutrymmen på vind och i källare, en stor tvättstuga och en egen trädgård och stor balkong har vi samma fördelar som med en villa.


Men visst har det sina nackdelar att bo i lägenhet med två tonårstjejer - det blir liksom inget privatliv för någon av oss. När vi bodde på landet bodde tjejerna på övervåningen. Dessutom hade vi en liten gäststuga där tonåringarna kunde ha fest och övernattning för vänner. Tonåringarna uppskattar den närheten till staden, kommunikationer och kompisar som de har nu - men visst hade de och vi känt att vi hade haft mer utrymme i en villa. Trots det tycker jag att boendet i lägenheten är praktiskt för två heltidsarbetande vuxna och tonårsbarn som vill ha egen frihet och inte behöva be om skjuts överallt.


Men åter till diskussionen - vi bor i lägenhet. Men storasyster hävdar att det inte är någon status. Säg att vi bor i en våning då, sade jag. Visst låter det mycket mer statusmässigt? Vi har en våning! Och det har man ju om man bor på ett helt våningsplan i ett hus? Eller finns våningar bara i storstaden? Wikipedia skriver:
"En våning kallas även i dagligt tal en lägenhet som upptar ett helt våningsplan i en bostadsbyggnad. Begreppet har med tiden delvis tappat sin betydelse och kommit att betyda "större lägenhet", men inte nödvändigtvis "helt våningsplan". Se även "Paradvåning"."
SvD skriver om tolkningen av våning och lägenhet:
"Många gör nämligen en stilistisk skillnad mellan orden. De menar att en lägenhet är en mindre, och kanske också mindre fin, bostad medan en våning är en bostad som har viss storlek och stil. " ... "Denna betydelseskillnad med sina stilistiska och sociala aspekter uppfattas fortfarande av svenska språköron."

våning eller paradvåning?

en typisk våning har rum i fil tycker jag
Själv brukar jag uttrycka mig så här - "vi äger ett hyreshus i FinaStadsdelensNamn" - när någon frågar mig var/hur jag bor. Fånigt eller? Men jag brukar få ett mycket mer intresserat "jaha?!" än om jag skulle svara kort och gott - lägenhet. Så kanske betyder statusen på boendet en hel del för mig också fast jag har valt detta boende av praktiska och inte statusmässiga skäl. Just nu i den här perioden av vårt liv passar detta boende väldigt bra.  Och om våning har med stil, såsom i stilmöbler och äkta mattor och ärvda möbler att göra, nej då har vi ingen våning. Men vi har parkettgolv och pardörrar i glas, räknas det?

Expressen Leva&Bo refererar till en en undersökning, "Snyggt hem viktigare än ett välbetalt jobb" som Reagera gjort på uppdrag av butikskedjan Happy Homes. Resultatet:

Topplista: Detta ger mest status enligt svenska folket
1. Ett snyggt inrett hem: 59 procent
2. Att ha ett intressant och välbetalt jobb: 52 procent

Fast jag vill väl tillägga att utan ett välbetalt jobb så är det svårt att skaffa ett snyggt inrett hem. Denna alltid så trista och återkommande pengafråga... ;)

bilden symboliserar status, kommer från artikeln "For the brain, cash is good, status is better"

Ronnie Sandahl bloggar på Aftonbladets sida om "Fattiga barn har ingen frizon kvar". Det som är lite lustigt med artikeln är att han liksom jag är uppvuxen i Falköping vilket gör att jag tydligt känner igen skillnaden han beskriver (läs gärna hela blogginlägget och inte bara mina utryckta citat):
"...Han bodde i ett av de mintgröna hyreshusen nere på Wetterlinsgatan" ...  "Jag bodde i ett av husen på Fåraberget, arbetarklassens gräddhylla" ... "...plötsligt minns jag skammen i att ta hem kompisar som bodde i hyreshus, fastän jag själv just hade flyttat från en lägenhet på Bergsliden."
Han skriver mer om skillnaderna, nu mellan var svenskarna och invandrarna bodde i Falköping och främlingsrädsla, här - "Det var inte mer än hundra meter till tegelvillorna på kullen men kändes mycket längre. "

Wetterlinsgatan Falköping, bilden lånad
Så i Sverige är lägenhet så lite status det kan bli?  Om du nu inte har en paradvåning på Avenyn i Göteborg? Och då pratar vi om boende för en familj. Unga och studenter kan såklart bo i en lägenhet - tills de har råd att göra bostadskarriär. Och människor i lägenhet kan inte umgås med människor i villa? Jag tror jag behåller mitt uttryck "vi äger ett hyreshus", för det har jag fått lära mig av boken "Ett rikare liv" att det är ett klyftigt boende. Om "klyftorna i det svenska boendet" har jag skrivit förut.


Avenyn Göteborg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...