onsdag 26 oktober 2011

stort hus med möjligheter

har jag hittat idag. Och faktiskt vet jag inte om jag tycker att det är ett stort hus med stora möjligheter eller bara ett hemskt fult hus? Just nu är det i totalt behov av renovering - men kan det bli fint? Jag tror det faktiskt. Vilka utrymmen huset har! Sen är ju inte Bollebygd världens centrum heller, men några männsikor bor och trivs säkert där och det är pendlingsavstånd till Göteborg.

Kungsbackavägen 20, Bollebygd, 4 450 000 kr, Boarea 380 m², Tomtarea 3 272 m², Antal rum 12 rum.



"Genuint boende i två plansvilla med anor från 1900-talet början belägen ett stenkast från Bollebygds centrum."
Och sen skriver mäklaren vidare:
"Perfekt tillfälle att förvärva en av Bollebygds charmigaste och äldsta fastighet känt under namnet Lyckebo. Villan är i stort behov av en grundlig renovering men möjligheterna är stora för dig som har vision och ambition att driva pensionat/värdshus, möjligen sitta i riktigt fina kontorslokaler ..."
Varför förstöra ett sådant här hus genom att göra det till kontor? Eller värdshus? Är huset svårsålt eller? Men om vi tar till oss det där med renovering så titta på bilderna nedan:




Fy så hemskt!? Titta på köket! Men samtidigt vilka stora ytor det finns ovan och nedan i detta hus - 12 rum och kök:



Två saker gör mig tveksam.

Det första är att enligt Booli så såldes detta hus 2011-08-01 för 4 500 000 kr till ett företag som heter Kvarteret Lyckebo Ab. Nu har huset legat på Hemnet i 40 dagar. Varför beslutade köparen att sälja så fort? Var det något allvarligt fel på huset som gör att det inte är någon mening att satsa på en stor renovering?

"Det här är en oas mitt i byn" står det i en artikel hos Bollebygdsnyheter 2011-09-04. De nya ägarna vill förädla fastigheten sägs det. Och trots det är den nu redan ute till försäljning igen.

bildtext från artikeln "Vi tar gärna emot förslag på hur vi på bästa sätt ska göra något bra av Lyckebo, säger Karina Gustafson och Karin Eskilsby"
Det andra är läget. Hur jag än tittar på bilderna på huset utifrån så ser det ut att ligga i en stor grön trädgård med vad ser ut som jordbruksmark i bakgrunden? Det ser väldigt lantligt och lungt ut med lagom avstånd till grannarna. Men använder jag kartan och satellite-läget så ser jag att huset nog ligger nära vägen och stationen i Bollebygd? Det är väl inte så att mäklarens bilder luras nu igen? Å andra sidan är ju läget bra för pendlingen.




Eller är bilden nedan från Stationen/Centrum av Bollebygd? Då behöver man inte vara orolig över trafikbullret! (Skämt åsido läs här.)


Under förutsättning att det nu inte är något allvarligt fel på huset så tror jag att det har potential. Fantasi och arbete krävs. Och vänta du lite så sjunker nog priset. Då kan det här bli det finaste huset.

Imorgon ska jag visa hur det kan inredas - jag har hittat den allra finaste inrednings-site att visa bilder från med inredning som passar till det här huset. Ses då!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...