lördag 5 november 2011

bo i missionshus

...en trend? När man bor i ett missionshus handlar det ju oftast om hus med stora ytor vilket jag gillar. Och inte bara många kvadratmeter utan också många kubikmeter - eftersom det kan vara väldigt högt i tak.



Jag hittar en artikel i Sköna Hem, "Rå känsla i Missionshuset"
"När missionskyrkan sålde av sitt hus öppnade sig pärleporten för Malin och Anders. I dag har de förvandlat det till ett hem med råa, svarta detaljer."
Och precis som Trendenser påpekar, "Missionshuset till salu", så "råkar" huset bli till salu just efter den heminredningsartikeln - så lägligt!

Så då bjuder vi på lite fler fina bilder, Toarpsdals Missionshus, Toarpsdal, Borås, 2 695 000 kr, Boarea 196 m², Biarea 136 m², Tomtarea 1 744 m², Antal rum 5 rum:









Mäklaren skriver:
"Genuint och urbant boende i lugn miljö för den designintresserade
Huset har renoverats under senare år och nuvarande ägares sinne för färg, form och funktion har på ett smakfullt sätt blandats med välbevarade spår från husets tidigare historia. Vackert patinerade trägolv och stående plankväggar kontrasteras av bland annat ett modernt kök och stilfullt badrum. Med ett tillbyggt loft i vardagsrummet med tillhörande spiraltrappa så är detta ett hus att förälska sig i."
 Och jag kan bara hålla med. Underbart inrett! Svart och vit inredning. Fast Dalsjöfors? Som någon skrev i ett inlägg - kan man inte flytta huset?

En sökning på Hemnet visar att det finns fler missionshus till salu - i varierande skick. För den som vill ha ett missionshus som är ett renoveringsobjekt och för den som vill ha ett dyrt och fint missionshus klart att flytta in i.

Missionshuset Vitsand Torsby, 2 500 000 kr:




Roma Larsarve 192, Roma Gotland, 1 100 000 kr:




Tallbacksvägen 15, Tallbacken Gagnef, 1 050 000 kr:




Och ett renoveringsobjekt för dig som vill fixa själv för bara 175 000 kronor, Kolabo Missionshus, Stengårdshult Gislaved. Gångavstånd till badplats och vilka sommarfester som kan hållas i det huset!




Jag gillar annorlunda hus och jag gillar stora hus! Fast jag gillar inte läget på de flesta av de här missionshusen. Å andra sidan kanske läget och husen kan ge lugn och sinnesro utan att lägga för mycket religiösa aspekter på det där med sinnesro och att bo i en kyrka ;)


3 kommentarer:

  1. Jag har faktiskt bott lite i missionshus... fast på ett annat sätt. Mormor och morfar bodde i en lägenhet i Floda missionskyrka, de var vaktmästare. När jag bodde hos dem hade jag samtidigt tillgång till en stor, och ofta tom, missionskyrka. Man kunde leka bröllop i stora salen, eller spela piano. Man kunde breda ut sig med handarbete eller liknande i lilla salen som var jättestor. Eller gå med mormor på studiecirkel. Och i källaren fanns barnlokalerna med mängder av roliga leksaker.

    SvaraRadera
  2. Härligt med ytor särskilt om man är barn! Kram S

    SvaraRadera
  3. hittat en gammal kvarn. Underbart dörr. Men ligger mitt ute i ingenstans
    http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-klippan-hyllstofta-klippans-kommun-hyllstofta-6598-3839615

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...