måndag 28 november 2011

bo i stallet

...kan du få göra om du köper den här fastigheten. En av de mer exteriört spännande fastigheterna i dagens ex av GPs Bostadsbilagan - tyckte jag. Ett stall ombyggt till bostadshus i Tidaholm.

Helliden Stallet, Tidaholm 6 495 000 kr, Boarea 380 m², Biarea 48 m², Tomtarea 3 170 m².

"Nu finns chansen att förvärva en unik fastighet. Den enda i sitt slag. Välkommen till magnifika Helliden Stallet en fastighet utöver det vanliga."
- skriver mäklaren. Efter att ha sett bilderna skulle jag vilja säga "en fastighet med inredning utöver det vanliga" - fast då i negativ bemärkelse! Huset är pampigt och annorlunda utifrån - men inredningen är hemsk och gräslig på alla interiörbilderna, se själva:

Jag: mycket fulfuru.
Mäklaren: "Ett kök som harmonierar väl med den övriga interiör."
Jag: mattan...
Mäklaren: "När du kommer upp för trappan möts du av ett häpnadsväckande vackert ALLRUM med synliga takbjälkar och en fantastisk takhöjd . Det, (tillsammans med den skotskrutiga textilmattan i äkta ull och den elegant designade braskaminen) ,ger ett överväldigande gott helhetsintryck."
Jag: väldigt bebisrosa.
Mäklaren: "ljusa och trivsamma SOVRUM med mjuka och sköna textilmattor"
Jag: se till att vara nykter här så du inte slår i huvudet eller kräks.
Mäklaren: "Helkaklade fräscht WC med snygga klinkers på golvet"
Jag: nedsänkt soffgrupp med "himmel" ? hmm...
Eller som mäklaren uttrycker det " I rummets mitt finns en etagebyggd sällskapsyta med platsbyggd soffa och ett oktagonformat bord. En härlig sällskapsyta som inte bara inbjuder till umgänge utan även ger en otrolig karaktär till rummet."

Lite tufft att behöva totalrenovera hela huset när man köper något för 6,5 milj kr? Men som sagt smaken är olika, mäklaren har en helt annan uppfattning än vad jag har som ni ser ovan.

Dessutom är Tidaholm en håla! Långt från allt, utom fängelset (och de hyresgästerna bor inte där frivilligt).

Om det här är stallet, Helliden Stallet, måste ju det stallet en gång ha hört till Helliden Slott?



"Det var baron Hans Henrik von Essen som 1858 - 59 byggde en herrgård med milsvidd utsikt över Tidaholm. Hans son Alfred efterträdde sin far som godsherre och herrgården byggdes om till det slott som finns idag. Numera ägs slottet av Blåbandsrörelsen som bedriver folkskoleverksamhet i slottets lokaler. Hellidens folkhögskola var den första i landet som startade estetisk verksamhet. Redan på 60-talet byggdes konsthantverkslinjen upp. Hellidens slott är inte öppet för allmänheten men är väl värt ett besök för att beundra exteriör och utsikt."
Mer information här och här.

Nja, det här var inte det Finaste Huset - jag trodde det när jag såg exteriören, innan jag såg resten av bilderna. Men ett större renoveringsjobb för 6,5 milj kr i hålan Tidaholm - Nej tack!

NOT 2012-04-26 ny annons nytt pris 5 400 000 kr

NOT 2012-11-15 nytt pris enligt booli.se 4 900 000

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...