onsdag 9 november 2011

för annorlunda hus?

Igår skrev jag om annorlunda hus, idag har jag hittat ett hus som nog är alldeles för annorlunda för den svenska marknaden. Det är vad jag tror.

"Han vill sälja Sveriges exklusivaste bostad" skriver Realtid.se 2011-03-28.


Det handlar om att föra in amerikanska lyxvillor på svenska marknaden skriver de.
"Är du förmögen och har planer på att bygga ett hem, men tycker att det som svenska arkitekter erbjuder är för tamt och föredrar något mer amerikanskt."
Entreprenören som har kläckt idén inriktar sig på förmögna svenskar som vill ha ett hus av internationell klass, de som flyttar till Sverige och vill ha ett hus som liknar det de hade i sitt hemland eller kanske rika ryssar och ukrainare. Han är lite besviken att finanskrisen kom ivägen...

Fler bilder på huset som kallas New Buckingham här, och nedan.



kök
Master bathroom
walk-in closet
vinkällare (om nån undrar)
Och nu känner jag att jag vill bidra med något - bygg gärna ett sånt här matchande stall också när du ändå slår till:

fler fina stall och länk kommer i ett inlägg om några dagar
Fast det här var väl inte ett annorlunda hus? Kanske bara vräkigt? Exklusivt kan vi väl komma överens om? Ofta kan jag tycka att de svenska villorna ser ut som lådor om man jamför med hus från amerikanska eller engelska tv-program. Så jag gillar den oregelbundna arkitekturen som det här huset har. Men jag gissar att priset är helt orealistiskt för den svenska marknaden. Kanske blir det också svårt med den svenska Jante-lagen och folksjälen?


3 kommentarer:

  1. Hm, passar nog inte många svenskars smak det där översta ;) Inte byggnadsnämderna heller!

    SvaraRadera
  2. Hej! Jag är en tjej som ska skriva en broschyr om hur vi människor fördelar resurser. Får jag använda bilder från din blogg i mitt arbete?

    SvaraRadera
  3. Hej Anonym, Mycket gärna! /Susanna

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...