torsdag 3 november 2011

hästgårdar i Californien, forts

häromdagen skrev jag om min vän M som funderar på att flytta till USA och köpa en hästgård i Californien. Jag letade upp några hästgårdar som kanske kunde passa.


Några av de hästgårdar jag fann var till "reduced price" vilket fick mig att reflektera över om eller hur hästgårdspriserna har sjunkit också i USA och inte bara i Sverige vilket jag skrivit om i "häst- och hästgårdspriserna rasar" och "många hästgårdar till salu".

Och visst har priserna sjunkit, USAs eknomiska bostadskris har ju varit större än vår svenska. NYTimes.com skriver i en artikel daterad 30 juni 2011 om "Horse Farm Prices Take a Tumble". Artikel handlar visserligen inte om Californien utan området Westchester i närheten av New York - men jag antar att det är samma sak där.
Douglas Healey for The New York Times
A 96-acre farm in Cross River has a 20-stall barn and an indoor arena, $18,995,000.
Douglas Healey for The New York Times
In North Salem, three bedrooms for you, three stalls for the horses, $895,000. Five years ago, it would have been priced at $1.3 million, said Carol Goldberg, the listing agent
"Like buyers and sellers in the rest of the real estate market, the horsey set has been affected by the downturn. Horse properties have experienced sharp reductions across the price spectrum."
"The problem is, in the current market, even at the lower price range, most buyers today look at horses as very expensive toys."
Alltså precis som här hemma - inte ens de rika har råd med så dyra leksaker som hästar och hästgårdar längre.


Foreclosure Homes Investing skriver
"...that several horse farms in Greater Hartford area have been foreclosed while some are put on the market as short sale, which means that the sale price is less than the total mortgage owed by the current owner."
"Real estate agents estimated that a horse farm may have an average value of between $300,000 to millions. However, the growing number of REO properties has pulled down prices."

De skriver också att läget är viktigt för om en hästgård skall kunna säljas. Och att när hästmänniskorna drabbas av den allmänna arbetslösheten så har de ju inte råd att ha sina hästar och hästgårdar kvar. Precis som i Sverige. Webbsidans titel är egentligen - "Learn How to Invest in Foreclosures!" och det är ju också sant. Någon har möjlighet att göra en bra fastighetsaffär (baserad på andras olycka?) när ett hus säljs p.g.a. att de förra ägarna inte har kunnat betala. 

(de tre hästgårdsbilderna ovan, länk här och här)
Så nu är nog rätt tid att köpa en hästgård i USA. Och då hittade jag bl.a. den här mäklarsiten - horseproperties.net. Om vi tar 17 500 000 SEK (som var vad den dyraste osålda hästgården i Lerum kostade) så får vi för det 2 515 741 USD just nu, ska vi se vad man kan få för det? De här tre fastighetsobjekten hittade jag i Californien:


Det sista kanske påminde lite om den dyra hästgården i Lerum - fin utsikt, stort pampigt hus och mindre stall:





Men inte var det där så imponerande för alla de pengarna? Nej, det tyckte inte jag.

Finare och dyrare (videor från luxuryrealestate.com och youtube.com):


Och slutsatsen blir att de amerikanska mäklarna nog har lite att lära av de svenska mäklarna vad gäller presentation av objekten. Köper jag en hästgård för jättemycket pengar så vill jag nog gärna se hur stallet ser ut!  och jag envisas med att amerikansk inredning är vräkig och ibland ganska smaklös.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...