söndag 6 november 2011

huspriser, kriser och sanningar

apropå huspriser och kriser (och snygga karlar?) så skriver Charlie Söderberg hos Balansekonomi om "En förvirrad själs förvirrade tankar":

2011 blir vi fullkomligt bombarderade med ”sanningar” från ”experter” alla upphaussade av media . Ena dagen påstås vi vara på väg in i en låg konjunktur, den andra dagen påstås vi vara på väg in i en högkonjunktur. På måndag får vi veta att det värsta av krisen för Sveriges del är över medans tisdagens nyhet är att den stora smällen inte ens börjat.
Kanske är det som han skriver att vi skall ta reda på vad som "känns rätt för mig". Och är det rätt för mig att köpa just den bostaden jag vill ha - av praktiska, emotionella eller ekonomiska skäl - så är det rätt bostad just då. Oavsett vad alla förståsigpåare och experter skriver om fallande huspriser eller stigande räntor? Ja kanske finns det bolånetorskar, kanske går det lika illa för svenskarna som i USA snart, kanske har vi belånat våra hus för högt. Inte bara kanske utan troligen eller sannolikt? Men vi måste ju ha någonstans att bo och det är inte så mycket billigare med hyreslägenhet än att äga ett hus i dagens Sverige.


Och hur skulle alla banker klara sig utan oss husägare som förvaltar deras hus? Vi målar och putsar och reparerar och som tack för det betalar vi till hyresvärden Banken.

Och Charlie måste väl veta? Han är ju den som räddar vanliga svenskars ekonomi, och det i TV? Den officiella svenska mys-ekonomen.


"Champagne, dyra cigarrer, resor och onödiga prylar. Eva och Björn njuter av livet, utan en enda tanke på morgondagen. Men snart finns ingen morgondag."

Fast å andra sidan såg jag på Lyxfällan för ett tag sedan "Vi lever här och nu" och upptäckte att ekonomiska rådgivare inte alls gillar uttryck som att "leva för stunden" och "man skall unna sig lite här i livet". Ekonomer tycker att du skall planera för att leva om fem år också. Trist!?

Jag som nästan kände mig lockad av den här annonsen som minsann vet hur jag skall få ett drömliv:


Så svaret är att ingen kan veta men den är en vinnare som kan ställa sig frågorna om hur han/hon vill att den egna framtiden skall se ut? Jag vill ha ett drömliv men tyvärr vet jag att den snabba lösningen att skaffa ett kreditkort inte kommer att leda till det drömlivet.

Det borde vara förbjudet för kreditkortsföretag att göra sådan reklam. Och förbjudet för bankerna att fortsätta låna ut pengar på det frikostiga sättet som de har gjort de senaste årtiondena.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...