måndag 14 november 2011

nybyggda villa i nationalromantisk stil ...

... med influens av country-stil, skriver mäklaren om detta fina hus. Vilken mix?

Ollestad 4, Ljung, Herrljunga Karta 6 995 000 kr, boarea 308 m², Biarea 14 m², Tomtarea 22 000 m², Antal rum 9 rum:




Underbart läge vid sjön (Sämsjön), de stora gamla träden bevarade, fascinerande hus och en sådan där veranda som jag bara älskar, en sådan som New England-hus brukar ha!

Mäklaren fortsätter:
"Mycket påkostad villa med materialval och snickerier av högsta standard. Profilerade lister, flera öppna eldstäder, spegelväggar, vacker stavparkett präglar boendet i harmoniskt färgval. Panoramavy över sjön från flertalet av rummen."
vräkigt eller elegant - du väljer...
oj vilken säng. och viiita heltäckningsmattor
tillhörande badrum
oj så blommigt gästrummet är.
Första nackdelen är det där med priset. Booli.se redovisar slutpriser för hus i Ljung, Herrljunga där inget av de 25 sist sålda villorna ens ligger i närheten av sju miljoner, inte ens över en miljon. Det här fina huset har nog kostat en hel del att bygga, långt mer än normalvillan gissar jag. Men vem skall köpa huset nu? Och varför säljer säljaren när de har fått ett så underbart boende? Ja, jag vet det kan vara skilsmässor, för stora lån, byte av arbete och mycket annat bakom en husförsäljning. Men att få igen pengarna för det här nybygget lär bli tufft. Det är ett dyrt hus.

Men den här informationen från booli.se förstår jag inte (eller vill kanske inte förstå?). Har huset kostat ytterligare 3 505 000 kr före 2011-11-05, alltså 10 500 000 kr? Och jag som tyckte 7 milj kr var mycket...


Ollestad Herrgård i Ljung har tydligen varit till salu för 12 500 000 kr mellan 2009-08-05 till 2009-10-01 enligt booli.se. Men sålt eller inte vet inte Booli, bara att annonsen är borttagen.


Sämsholms gård (dock inte till salu) ligger ganska nära - här finns ridklubb, terrängbana och kursgård.

Sämsholms Gård
Den andra nackdelen med det här fina huset är läget - "närhet till bl.a. flygplats, Göteborg och Borås" skriver mäklaren. Enligt min uppfattning ligger inte Ljung i Herrljunga nära något. Jag har hört talas om att de flesta som bor där jobbar på TA i Annelund.

Till flygplatsen Landvetter är det 81,8 km, 1 tim 12 min, till Centralstationen i Göteborg 82,1 km, 1 tim 13 min via E20 enligt google maps. Det är inte avståndet som är problemen här utan snarare de riktigt dåliga vägarna som gör att avstånden tar lång tid.

Men å andra sidan, skulle du bara lyckas hitta ett arbete i närheten av Ljung som kan betala ränta och amorteringar på nästan sju miljoner kronor så har du ju fått 3,5 milj kr rabatt och då skulle ju inte jag ha något emot att äta frukost här:



Helt klart ett av de finaste husen! Platsbyggt kök i shakerstil med centralt placerad AGA-spis ingår också samt dressing room.

P.S Bloggen Finaste Huset passerar nu 100 besökare om dagen - en bra början!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...