tisdag 15 november 2011

skillnaden?

dagens fråga är vilken skillnad det är på dessa lägenhetshus?

Bild från Bergsjön Göteborg


  
Bild från Brf Drejaren, Porslinsfabriken Göteborg



Ursäkta mig men är det någon skillnad mellan dessa hus? För mig är det här betonghus med alldeles för många lägenheter. Det är för stort, för opersonligt och för likriktat.

Fast visst vet jag skillnaden. Det är en prisskillnad och det är en statusskillnad. Det har inte med husen eller lägenheterna att göra utan läget.

I BRF Drejaren i centrala Göteborg kan du få köpa en trea - Pris: 1 999 000 kr, Månadsavgift: 4 140 kr, Storlek: 3 rok - 75 kvm, Våning: 1 (6). Som PEAB tycker är: "bekväm, nyproducerad och välplanerad hörntrea med stor uteplats", "Prisvärda lägenheter med sydvästläge i centrala Göteborg"





Teleskopgatan 14, Bergsjön Göteborg kan du få köpa en trea - 520 000 kr, Bostadsrättslägenhet, Boarea 80 m², Antal rum 3 rum, Avgift/månad 5 347 kr/mån.


"Med högt & fritt läge erbjuds här en trea med härlig umgängesyta. Välutrustat kök i öppen planlösning mot vardagsrummet, samt två stora sovrum. Våning 7/8 med solig balkong. Bra läge nära spårvagnen..."




En prisskillnad på 1.479.000 för att få bo centralt i Göteborg! Eller slippa bo i Bergsjön? När Bergsjön byggdes ansås det vara ett fint läge med fin natur och miljö och det var helt ok statusmässigt att hyra en lägenhet där. Allt var nytt och fint och modernt...
För 1.950.000 kr kan du istället få ett helt eget hus med samma antal rum på Dysviksgatan 13, Bräcke Göteborg. Boarea 55 m², Biarea 45 m², Tomtarea 391 m², Antal rum 3 rum. Då slipper du betala hyra på 5000 kr/månad dessutom.
"Välkommen till detta charmiga och välvårdade hus beläget i barnvänliga Bräcke. ... Friköpt och lättskött tomt. Närhet till skolor och kommunikationer."



Återigen är det tur att smaken är delad, för jag har väldigt svårt att förstå hur man kan välja att köpa en jättedyr lägenhet i ett lägenhetshus av betong (oavsett om det är nyproducerat eller inte) när man kan få ett eget hus för samma pengar. Att få väljer att bo i Bergsjön kanske är en annan sak. För 520.000 kr kan det vara svårt att hitta ett hus i Göteborg. Jag gissar att båda lägenheterna är svårsålda och att huset i Bräcke gärna köps av den lilla barnfamiljen.

Och hade jag 1.900.000 kr att köpa lägenhet för skulle jag ha valt den här, Pontus Wiknersgatan 3, Nedre Johanneberg, Göteborg, Boarea 56 m,² Antal rum 2,5 rum, Avgift/månad 1 788 kr/mån, Pris/m² 33 929 kr/m², Driftkostnad 2 856 kr/år.
"Med ett sant paradläge i Nedre Johanneberg! Renoveringsbehov föreligger. Låg avgift & en ovanligt solid förening" 




Och så var det ju den här skrämmande skillnaden mellan lägenhetshusen i ytterförorterna och centralt läge i Göteborg också, GP "Göteborg en delad stad":

"Båda är födda 1991, uppväxta i samma stad och åker spårvagnslinje 11.
Men de stiger av i olika världar."
"Både Isabella och Anja har mött fördomar om sina områden. En vanlig fördom är att alla i Älvsborg är snobbiga och välbeställda. Samtidigt ser Anja ingen anledning att skämmas för att hon har växt upp i ett villaområde och gått i bra skola. Isabella påminns ofta om Bergsjöns dåliga rykte. Flera gånger har hon inte känt sig hemma i sin egen stad"

Lät ovanstående snobbigt på något sätt? Det är inte så jag menar det är bara det att jag har svårt att förstå att någon vill betala mycket pengar för att bo i en massproducerad lägenhet, oavsett om den ligger i centrala Göteborg. Och om du undrar - jag bor i lägenhet! Men i ett litet hus som jag äger själv. Och i ett område som jag har valt för läget. Läs också "lägenhet ingen status?"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...