tisdag 13 december 2011

Bed & Breakfast Frankrike

eller som det heter på franska - Chambre d’Hôtes. Jag har ju skrivit om min dröm om ett B&B i Skåne, Frankrike eller någon annanstans vid Medelhavet. Nyligen bloggade jag om två B&B i Skåne - en genuin skånegård med potential och ett dyrare färdigt B&B. Här har jag hittat två fina fastighetsobjekt i Languedoc, Frankrike:




Ovan, Rymligt borgarhus med terass och tornrum:
"Detta rymliga borgarhus med hela 280 kvm boyta ligger centralt i en levande by med affärer, skolor och restauranger. Huset går utmärkt att inreda som Bed & Breakfast/Chambre d’Hôtes och har ett bra läge; det är 15 minuter till Béziers, bara 5 minuter till stränderna vid floden Orb och 25 minuter till Medelhavet. Här finns 6 sovrum, terrass och garage och många originaldetaljer bevarade."
Pris 275.000€

Nedan, Charmigt B & B i vacker by:
"Detta inarbetade B& B är inrymt i ett rymligt borgarhus med 8 sovrum med eget badrum, och ligger i en av våra vackraste byar vid floden Orb. Perfekt för dig som vill driva en egen verksamhet här i Languedoc! Denna fastighet har 8 sovrum och 8badrum och hade 2010 en omsättning på drygt 45.000 euro."
Pris 650.000€





Hus-sajten Hus i Frankrike har en hel del fantastiska hus till salu precis av den sorten som jag vill ha, snyggt presenterade och mycket bra information.

Jag gillar idén med ett hus eller B&B i en liten by där det finns affärer, restauranger och caféer. Men ändå en lugn och vilsam miljö. Fast jag tror att en större terass eller mysig liten innergård är ett absolut måste. Ett gammalt stenhus med riktig fransk känsla skall det vara. Med fönsterluckor, höga fönster, högt i tak och golv med mönstrade kakelplattor.

Lite olika prisklass på på fastigheterna ovan. Och min man säger att han är ganska trött på renovering. Vi får nog ha en diskussion om det sistnämnda?

Många av husen skulle jag kunna tänka mig som semesterbostäder också men när jag föreslog ett gemensamt köp för lillasyster så muttrade hon också något om att det där med renoveringsobjekt inte alls var ett alternativ...

Ser de inte hur fint det kan bli? Finaste Huset i Framkrike?

Jag tror det vore en bra idé att först köpa en semesterbostad i regionen för att känna in området under några år och sedan bestämma om det är där jag skulle kunna tänka mig att bo och driva rörelse i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...