fredag 30 december 2011

inredningsfrossande

...ägnade jag mig åt i onsdags eftermiddag. Ögongodis, prylmani, inredningsfrossande, pengaslöseri - härligt var det! Fast jag saknade det där obegränsade kreditkortet (som jag inte fick i julklapp)...


"Kärringrallyt" är ett etablerat begrepp som handlar om att åka runt i Ulricehamnsområdet, Gällstad eller kanske också Ullared för att "fynda". Även regionen Kinna-Mark-Skene, Tygriket, har många fabriks-utförsäljningar. (I Ullared har jag varit en gång i mitt liv och gör aldrig om det - bara skitprylar). Gällstad är skoj om du vill handla kläder, främst ungdomskläder. Ulricehamn ligger ganska nära Gällstad och min favorit där är Sandbergs tapeters fabriksbutik.


Men min absoluta favorit är inredningshopping i Fritsla för där finns kvalitet till bra pris!

"Fritsla är en mindre ort med ett stort utbud av butiker, inte minst inom inredning. Textil, blommor, antikt är något av det du hittar här. Här är den textila traditionen stark och många ståtliga byggnader vittnar om förläggarverksamhetens stordagar."
Favoriten nr 1 - Textil- och Råvarulagret 
"Intill järnvägsövergången i Fritsla ligger det knallblå huset med en mängd vackra och annorlunda inredningsföremål. Här finns även exklusiva gardin- och inredningstyger."
Underbara prydnadssaker och fantastiska tyger - till bra priser. Damen som driver affären är så trevlig och inredningsdetaljerna som säljs syns ofta i de stora inredningstidningarna. Problemet är bara att man vill köpa allt!


Favorit nr 2 - Fritsla Tyglager
"Tänk dig ett hus i tre rejäla våningar, fyllda med allt du kan tänka dig inom textil. Ett våningsplan med bara möbeltyger, ett med övrig textil och ett med textil blandat med inredning från många kända leverantörer."
Affären har en blogg och en hemsida. Här är inredningsprylarna ganska dyra, även om jag gissar att det är bättre priser än i Göteborg t.ex. Tygerna är många och till bra kvalitet och bra priser. Möbelutställningen på översta våningen fick mig att känna - ja tack, jag tar allt!


Sen var vi också i affären i det här huset som jag faktiskt inte vet vad den heter - kan vara någon av Glindra Möblizzemang eller Anne-Mays Antik och Kuriosa. Affären säljer gamla möbler och nya inredningsprylar i en härlig mix. Här finns också fina kläder.



Snacka om inredningsfrosseri! Om jag köpte något? Ja, 9 meter tyg till dotterns draperi för att avskärma sängen från rummet för 800 kr hos Fritsla Tyglager. Och sedan kunde jag inte låta bli att köpa en härlig tavla, en sådan som på bilden nedan, för 395 kr. Textil- och Råvarulagret hade en alldeles underbar pälsväska i hippie/indian-modell för 700 kr som jag gärna ville ha. Men det får vara någon måtta på frossandet, eller ja pengarna räckte inte till så mycket mer, de skall tyvärr räcka hela januari ut...



Annars är reflektionen att nu är det inte alls bara är vitt som gäller längre för inredningsdetaljer. Det finns mycket naturfärgat - som läder, päls, säckväv, åldrat trä, sisalmattor, rotting, svart järn, rostigt eller ärgat järn.  Expressen Leva&Bo håller med "Så inreder vi 2012"
"Djur och natur är en stor inspirationskälla. Trärent, pinnstolar, djurfällar och naturromantiska mönster gäller. "
Imorgon kommer en annan vinkling på inredningsfrossande. Ses då!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...