lördag 31 december 2011

inredningshysteri en kvinnofälla?

för många många år sedan (nåja mitten av 90-talet) arbetade jag som sekreterare och var på en föreläsning om manligt och kvinnligt i karriären. Den som höll i föreläsningen var Ewa Persson. Hon hade tillsammans med Maj Fant skrivit en bok som hette "Kvinnor, kärlek och pengar".  Ewa Persson hade under många år arbetat som direktör på Sparbanken, hon var uppvuxen i ett brukssamhälle och hade många års erfarenhet av att arbeta/konkurrera i en av män dominerad affärsvärld.

Men det var inte det jag skulle diskutera den här gången. Det jag fick med mig som minne från föreläsningen om kvinnor och pengar var att Ewa Persson sa ungefär så här:
"De flesta kvinnor lägger gladeligen ut tusentals kronor på gardinuppsättningar men skulle inte komma på tanken att pensionsspara åt sig själva. Deras män lägger inte en krona på gardiner men har säkerligen en pensionsfond."


I mitten på 90-talet var höjden av heminredning att byta gardinuppsättning varje säsong. Det var många många meter tyg med rysch och pysch och tofsar. Som sagt en sådan gardinuppsättning kostade ganska mycket och tog en hel del tid att sy och sätta upp.


Det var då jag slutade sy gardiner! Att påstå att jag startade ett stort pensionssparande då hade varit att ljuga, men jag har och har hela tiden haft ett visst privat pensionssparande. Om det sedan räcker till den dag jag går i pension är en helt annan sak. För det första kommer ju 40-talisterna ha gjort slut på alla Sveriges pensionspengar tills det är dags för mig som 60-talist att gå i pension (?!). Och för det andra har jag har en känsla av att jag inte har varit tillräckligt intresserad för att placera mina pensionspengar aktivt - tvärtom mest suckar jag varje år när jag ser att avgifter etc. urgröper fonden och vägrar öppna det "orange kuvertet".

Men slutsatsen är slösa inte pengar på gardinuppsättningar - ingen kommer ändå uppskatta det. Satsa pengarna på dig själv!



Och nu undrar jag om vi är där igen? Inte nya gardinuppsättningar, de blev omoderna och ersattes väl av panelgardiner eller inga gardiner alls? Nej, vad jag undrar över är om inrednings- och prylhysterin är en ny "kvinnofälla"?



Så innan du nästa gång köper någon ny shabby chic pryl, nya ljuslyktor, nya kuddar till soffan eller en ny designstekpanna - se till att sätta in samma belopp på ett sparkonto. Ingen (absolut sannolikt inte han du bor med) kommer tacka dig för att du har köpt en ytterligare inredningspryl. Men du kommer tacka dig själv en dag över en sparad slant!

I samma stund som jag slutade sy gardiner slutade jag också göra saft och sylt och sånt själv. Har du någon gång räknat ekonomiskt på vad det kostar att göra saft? Först skall bären/frukten plockas, sen rensas, sen skall saften kokas, flaskor rengöras och fyllas på och sist skall köket saneras. Vi talar om en hel eller halv dag! Hur mycket pengar tjänar du om du jobbar över på ditt jobb en hel eller halv dag? Jämför så kan du se vad den saften kostar! Jag skulle i alla fall kunna köpa en hel årsförbrukning saft om jag jobbade över en timma.


Baka småkakor? Snälla medsystrar - det är slöseri med kvinnokraft! Onyttigt, tidskonsumerande och kostar pengar som kan läggas på nyttiga mellanmål. Ägna den tiden åt att läsa en fakta-artikel istället, kanske om pensionsfonders utveckling?


Och om det finns någon (och suck det vet jag att det finns) som fortfarande går på "syjuntor" så ta nästa sammankomst och åk på en föreläsning istället. Jag kan rekommendera - Seminariet "Ett rikare liv" med Charlie Söderberg och Balansekonomi.
"Hitta balansen och få mer tid, mer pengar och mer livskvalitet i ditt eget liv. Hitta vägen till förändring på Charlie Söderbergs och Balansekonomis omtalade seminarium Ett rikare liv. Bli inspirerad till att göra något med din privata ekonomi. Ändra ditt beteende. Känn ekonomisk frihet! "


Nu tror jag i och för sig att det har hänt en hel del positivt med tjejers medvetenhet om ekonomi och pengar sedan mitten av 90-talet när Ewa Persson höll den där föreläsningen. Det har hänt en hel del positivt med manligt och kvinnligt både vad gäller kärlek, pengar och karriär. Till kvinnornas fördel. Till de unga kvinnornas fördel. Det är därför jag ifrågasätter köpet av inredningsprylar som gör att många (främst kvinnor) sätter sig i skuldfällan och hamnar i Tv-serien Lyxfällan. Har du någonsin hört talas om någon som tar ett sms-lån för att ha råd med sitt pensionssparande? ;)



Precis som nya gardinuppsättningar på 80 och 90-talet mest var ett sätt att imponera på väninnorna och vinna status, är inredningsprylar det idag. Men bara för kvinnor. Män kan finna status i att jämföra storleken på sina pensionsfonder eller aktieinnehav...

hur mycket pengar lade du på inredning i år?
hur mycket pengar sparade du i år?
Titta också på - "Apropå pengar och bostäder" och mitt inlägg igår där jag gjorde tvärtemot och frossade i inredningsprylar... ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...