söndag 15 januari 2012

huspyssel

..finns det alltid om man äger ett hus.

I helgen har det varit så fint väder (d.v.s inte spöregn och storm, utan faktiskt till och med lite sol) så att jag nästan fick vårkänslor. Jag har beskurit ett äppelträd i trädgården.


Två stora gamla äppelträd står i gränsen mot grannens trädgård tillsammans med några andra höga cypressliknande "tallar" och är ett fint insynsskydd på sommaren. Men de hade redan innan vi flyttade hit blivit vildvuxna. Så nu var det dags. Knappt att min grensåg med 3,90 m teleskophandtag räckte upp. Lite trädklättring fick jag också ägna mig åt. Inte varje dag jag gör det nu för tiden. Och om du undrar så är det primära syftet med äppelträden inte att få äpplen, de är bara maskätna och jobbiga att köra till tippen, utan just lite insynsskydd och skugga. Jag är så glad över att ha en gammal uppvuxen trädgård att ta hand om. Så nu har jag det här trädet kvar:


Som du ser så är det ganska vildvuxet! En sak som är jobbig är att när man bor i stan så måste man köra alla grenar till tippen. På landet var det bara att samla till vårbrasan. Inte helt ofarligt med hemarbete heller, i går fick jag sågspån i ögat, det blir lätt så när man står under grenen man sågar i och tittar uppåt. Gjorde ont hela lördagskvällen så idag hade jag skyddsglasögon.


Så här ser det ut ovanifrån, från balkongen och andra våningen där vi bor:


Och här är en mycket dyr grusplan (anlagd enligt konstens alla regler!) där vi i vår ska bygga carportar och ett uterum till höger. Äppelträden skall vara kvar för insynsskydd och skugga. Blir nog fint när bladen och blommorna kommer i vår. Om träden överlever förståss. Misstänker att grävmaskinerna har gått ganska hårt åt rötterna. Och att entreprenören tyckte precis som mannen - att de där träden är mest i vägen. I vägen betyder att något blir jobbigare att utföra i byggbranschen.


Sen är ett annat jobb också klart. Jag har ju skrivit om när jag var i Fritsla och shoppade tyger, "inredningsfrossande" och fast jag har spekulerat i om "inredningshysterin är en kvinnofälla?" - så har jag sytt av tygerna jag köpte.Så här blev det:




Ja, det är väldigt rosablommigt, men tonårsdottern är nöjd. Tapeten i rummet är ganska tråk-beige men neutral så då tycker vi att det blir helt ok att liva upp med rosor. I alla olika färger och mönster som ni ser! Så dotterns stora rum är nu uppdelat i två halvor, en sovdel med draperi och en arbetsdel med böcker och skrivbord.

Här är tavlan jag köpte på Fritsla Tyglager, nu tillsammans med orangefärgade ljuslyktor från Mio som matchar en tegelvägg som finns i samma hall.


Och så var vi ju och köpte gipsskivor till hyresgästens kök som skall fixas. På fredag levererar IKEA köket i små platta paket - ni vet sådana där med en väldig massa skruvar och prylar till. Så om några veckor när en hyresgäst flyttar ut blir det full fart i två veckor för att vara klara när nästa hyresgäst flyttar in 15 februari. Köksskåp skall rivas, väggar lagas med nytt gips, spacklas, slipas, nya skåp och köksmaskiner skall monteras och sättas upp, målning, kakel och städning.



Så ja det finns alltid något att "pyssla" med om man har hus!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...