tisdag 28 februari 2012

fulaste huset och finaste huset

gårdagens TV-kväll bjöd på Sveriges Fulaste Hem på TV 3 följt av Hustoppen på TV 8. Kan det bli bättre om man är husintresserad. Först kan vi skratta åt det allra fulaste i inredningsväg och sedan se fram mot höjdpunkterna bland fina hus.

Sveriges Fulaste Hem handlade om "Gillestugan som Gud glömde" med Simon och Tomas

före
efter
före
efter


Gillestugor och dess minnen har jag skrivit om förut på Finaste Huset - här. Furu, valv och gult tegel. Möbler och hemska prydnadssaker som har blivit över. Simon och Tomas tycker jag ibland är väl konstiga. Ibland funkar idéerna bra, ibland blir det bara för mycket. Men visst blev det snyggare efter den här gången. Omöjligt att det inte skulle bli snyggare än det var innan?

Sen började Hustoppen med en hel ö - Stora Rullingen.



Juryn hade svårt att uttrycka sig - för ibland måste de ju vara lite försiktiga när de bedömer någons livsverk. Här är några av juryns kommentarer:
timmer-chateau
pastish
Ralph Lundsten fast i timmer
pojkdröm, grabbstuga
belägrat en hel ö
stall finns också...
Själv tyckte jag det var ganska hemskt.

Om ägaren skriver realtid.se:
"Han är vad man i USA skulle kalla en self-made-man. Han flyttade hemifrån redan vid trettons års ålder och har jobbat ihop sin egen förmögenhet – framförallt genom fastighetsaffärer. Han har även köpt och sålt båtar i Medelhavet och drivit en verksamhet inom guldbranschen. "
Stället har dessutom en egen hemsida för dig som vill studera alla detaljerna. By the way så råkar ön vara till salu - här på hemnet för 75 milj kr. Undrar om helikoptern ingår i priset? Bra TV-reklam eller?

Sen visade Hustoppen Villa Lerberget utanför Höganäs.  Där fanns den där tomten som jag har letat efter tidigare.


Huset var ljuvligt utifrån, underbar utsikt, underbar tomt och färgerna passade med naturen och tomten. Men inuti var det lite väl mycket 70-tal. Alla furun återkopplade liksom till första TV-serien med Sveriges Fulaste Hem. Jag förstår varför de behöll det i originalskick men jag fullständigt hatar furutrappor.

Gert Wingårdh sade vid ett tillfälle i programmet att han söker - "nåt som man inte sett tidigare". Jaa! För en hel del av husen som visats i programmet hittills har inte alls varit nya för oss som under att antal år har tittat på hus i inredningstidningar och på andra bloggar. Kan vi få se nåt nytt?

om nån undrar så var jag ute och gick en timme innan TV-kvällen började för att skaffa mig motion och frisk luft. Ljummet och härligt trots lite småregn - våren på väg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...