torsdag 9 februari 2012

stackars mäklarna...

Villapriserna faller (igen/fortfarande), en fastighetsmäklare hävdar att "lön och arvode - ett enormt problem inom mäklarbranschen" - så nu vill "mäklare ha betalt för osålda hus".  Hoppsan, hoppsan - lämpligt att gnälla nu när det är sämre tider? Stackars mäklarna.

Nån mer än jag som ser en koppling mellan ovannämnda artiklar/inlägg?

Citat från Fastighetsmarknaden av Fastighetsmäklare Felipe Martinez:
"Mäklarbranschen omsätter flera hundra miljoner varje år i Sverige. Bostadsrätter, villor, tomter, gårdar byter ägare och mitt emellan står mäklarna som garanter för en trygg och säker affär.
Det finns idag i Sverige ca 6500 mäklare och siffran ökar år för år. Yrket är populärt och många är vi som värdesätter arbetsformen med relativt fria arbetstider. Precis som i många andra yrken, så tjänar en del mäklare väldigt bra och har i vissa fall månadslöner på 100 000 kr eller mer. Det är inget konstigt, det är många människor i olika branscher som tjänar väldigt bra.
Majoriteten mäklare tjänar dock betydligt mindre..."


Citat från Sydsvenskan:
"I alla tider har svenska fastighetsmäklare arbetat efter principen "gratis eller sålt". En mäklare får betalt först när han eller hon lyckas hitta en köpare till den fastighet eller bostadsrätt som är till salu. 

Mäklarbranschen upplever kärva tider i hela Öresundsregionen. Flera aktörer har försvunnit. I januari gick Göransson & Ask Fastighetsförmedling i konkurs med mäklarkontor på sex skånska orter. I Danmark har mäklarkedjan Mette Lykken fått nya ägare till följd av ekonomiska problem."

Även GP.se skriver om "Mäklare vill ta betalt för osålda hus".
"Mäklarbranschen upplever kärva tider, dels på grund av att luften gått ur bostadsmarknaden och dels på att antalet mäklare är rekordstort. Det finns i dag 6 730 registrerade fastighetsmäklare i Sverige, 34 procent fler än för sju år sedan."
Men - jag skulle trots ett antal genomförda fastighetsköp genom åren, 10 högskolepoäng i juridik, ganska kunnig i att räkna och ekonomi - inte vilja genomföra ett fastighetsköp eller för den delen försäljning utan mäklare. Det känns tryggt att det finns mäklare, både för säljare och köpare.  Sen anar nog både köpare och säljare att mäklarfirmorna tjänar rätt bra med pengar - ibland.

Min dotter frågade häromdagen varför jag inte hade utbildat mig till mäklare? Hon refererade då till alla de husprogram jag älskar att se på TV och att jag och mannen har som hobby att inreda, bygga ut och renovera de hus vi bor i.  Svaret är att jag vet inte faktiskt? Jag skulle gärna vilja vara mäklare! För jag älskar fina hus! Men 1999 när jag påbörjade min högskoleutbildning så var IT-utbildningar betydligt hetare - så då blev det en sådan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...