söndag 18 mars 2012

en definitionsfråga

Renoveringsobjekt/renoveringsbehov eller en möjlighet att sätta din egen prägel på huset.
En sliten skönhet eller dags att måla om.
Country house condition eller ingen har haft råd att renovera all de rummen de senaste 100 åren.
Nött charm eller slitet.
Trendigt smutsig inredning eller ljust & fräscht.
Shabby chic eller skabbigt skit.

...det är bara en definitionsfråga. Och en fråga om tyck och smak egentligen.

Så här skriver Peder i Peders Dagbok för TV-programmen Slottsliv:
"Slottet är oerhört charmigt och så där lagom slitet, i vad jag brukar kalla "country house condition". Jag älskar verkligen när putsen har trillat lite här och var, när tapeterna är smått fläckiga och tavlorna hänger lite på sniskan. Så okomplicerat elegant och hemtrevligt."
 Personligen tycker jag inte som Peder, jag är nog för mycket pedant för det. Det är inte alltid jag gillar Schabby chic heller. Och det populära Slakteriet i Ulricehamn tycker jag är läckert men jag skulle inte vilja bo där - tror jag skulle uppfatta det som "stökigt".

Men det är ju bara jag det. Vad gillar du?

"En sliten skönhet" påstår Lantliv.se, jag skulle vilja säga "dags att måla om?"
högblankt eller rå betong - eller både och? Eller varför inte lite färg och glatt?
schabby chic eller bara slitet, du väljer. länk till bild.
charmigt renoveringsobjekt eller hemskt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...