lördag 3 mars 2012

livsstil, ett liv utan häst

för första gången på sådär 15 år (förutom två veckor 2010) så äger jag nu inte en enda häst. Av mina nästan 50 levda år har jag ägt egen häst/hästar i sådär 34 år och ridit mer eller mindre sedan jag var 9 år.

hästliv kan vara solsken och gröna hagar och lyckliga hästar...
Har du följ bloggen så vet du att jag har skrivit att jag förut har haft hästgård på landet och hästar - ponnyer till barnen - under många många år. De senaste åren har döttrarnas sista ponny varit uppstallad i inackorderingsstall och familjen har bott i stan. För en månad sedan så bestämde sig nu den 15-åriga dottern för att sluta rida (den äldre tonårsdottern slutade för några år sedan). Många andra intressen tog tid och ridning kräver sådär 2 timmar om dagen 7 dagar i veckan för den som satsar. Nu tog intresset för att alltid vara i stallet slut. Ponnyn såldes. Och jag äger ingen häst. Ja, det vill säga jag har ju inte haft någon häst åt mig eller ridit regelbundet sedan innan barnen föddes. Tiden och pengarna har inte räckt till för att hålla mig själv med med häst. Men jag har ändå varit delaktig - sådär som man blir om man är ponnymamma och intresserad. Det har gett mig mycket underbar tid med barnen som med tiden blev tonårsbarn, pyssel med ponnyerna och stallet, och mycket social samvaro med andra hästmänniskor. Och nu är det slut? En livsstil och en period av livet är slut.

...eller spöregn, lera och tuffa ridpass

Varför jag inte köper mig en egen häst? Jag funderar!

För det har också en fördel att byta livsstil. Den ständiga oron är borta. Oron över att barnen skall skada sig, ponnyerna skall skada sig eller inte har det bra. Oron över om pengarna skall räcka den här månaden också. Den ständiga passningen - hästarnas mattider 4 gånger om dagen 365 dagar om året. Hästar som skall ut i hagen och in från hagen. Hästar som inte skall frysa, bli våta av regnet eller jagade av flugor. Tiderna som skall passas - stalltjänst och tränartider, tidiga mornar när ponnyn skall lastas och köras till tävling. Veterinärtider mitt på dagen när jag borde arbeta. Alla räkningarna och de dyra tillbehören som hästtransport, dragbil och dubbla uppsättningar av alla kläder.

Men samtidigt så ger det så mycket - att ha hästar och ridning som hobby är en livsstil.

livsstil? hmm, vissa delar går att avstå från
Nu kanske jag får tid för annat? Kanske jag hinner träna mig själv? Köpa vitaminer och mineraler till mig själv istället för att slänga i mig en chokladkaka på väg till stallet. Kanske har vi råd att resa utomlands mer - som hela familjen vill. Kanske kan jag köpa mig en ny vinterjacka istället för ett nytt hästtäcke åt ponnyn? Kanske hinner jag umgås med Mannen och inte bara ryttarbarnet? Kanske har jag råd att köpa fler inredningsprylar som jag vill ha? Kanske kan vi gå på andra mässor och utställningar än sådana som har med hästar att göra?

så här kan ju också ha det någon gång om året om man inte betalar för en häst varje månad...
Häromdagen skrev jag om fördelar och nackdelar med hästgård - den perioden i mitt liv är över nu. Men jag kommer fortsätta skriva om hästgårdar och leta fina bilder till bloggen! Drömma kan man ju!

Förra helgen var det Göteborg Horse Show i Göteborg. För att uppmärksamma detta skrev GP i sin bilaga Två Dagar en hel del om hästar som hobby och livsstil. Den artikeln finns heller inte på nätet så att jag kan länka, men jag har valt ut några citat om det där med "hästliv" som jag håller med om till fullo:
"Länge var min devis inför föräldraskap att om jag någon gång får ett barn som vill rida ska jag gladeligen äta gröt tre dagar i veckan för att låta honom eller henne göra det.

"Man lär sig mycket. Komma upp i tid, ta ansvar."

"Allt var naturligtvis inte bra i stallet men genom åren lärde jag känna människor och hästar, slit och tillfredsställelse. Det var en tid som gav inblick i världar och referenser jag inte vill vara utan. Och mängder av ljuva minnen."
Jag ska fundera lite till, men först ska vi bygga uteplats till huset i vår och sommar.


Kanske vill jag ha en häst i höst? Kanske vill jag ha frihet? Men om någon skulle råka ha en massa pengar över att ge mig eller om jag vinner pengar så kan jag nog tänka mig en sån här.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...