onsdag 21 mars 2012

standardhus

vad är ett standardhus? En av arkitekterna i TV-programmet Hustoppen kallade härom dagen ett hus som kallas "Retrohuset" för ett standardhus. Menar hon med det "ett vanligt svenskt hus som de flesta svenska familjer bor i"? Menar hon att det var en ganska vanlig ordinär svensk villa - ett standardhus? Eller menar hon bara att det var ganska trist ur arkitektsynpunkt sett?

Jag tror den arkitekten behöver se sig om i verkligheten lite. Det här är nog inte ett standardhus enligt SCB eller enligt den "vanliga Svensson-familjen" - vilka det nu är?

Bilder på Retrohuset som arkitekten kallade standardhus:

är 230 kvm arkitektritat 60-talshus standard?
är det här ett "vanligt svenskt kök"?
öppen spis, platt-tv och stor trädgård är standard hos var och en?
har de flesta standard-svenskar tillgång till en sådan här uteplats?
har de flesta familjer kuddar med Josef Frank-tyg eller kuddar från IKEA? (för soffkuddar är standard)
Så har SCB kommit med färsk bostadsstatistik (eller ja färsk i SCBs mening betyder här 2010 års siffror).  "drygt hälften av befolkningen i åldern 16 till 84 år bodde i småhus år 2010. I boken uppges också att drygt åtta miljoner svenskar, motsvarande 85 procent av befolkningen, år 2010 bodde i tätorter". Så de flesta bor alltså i småhus i tätorten - det är standardhuset. Men många av dessa småhus är också radhus.

Andel boende i småhus, 2010, procent 55,7
Andel boende i flerbostadshus, 2010, procent 43,9

I min uppfattning är det här ett svenskt standardhus (men så är ju inte jag arkitekt i toppklassen heller):


Vad tycker du? Kommentera gärna.

P.S i samma avsnitt av Hustoppen gav arkitekterna högsta betyg till ett hus helt inrett i furu. Furu kallar jag för svensk standard. Och hopplöst omodernt...



2 kommentarer:

  1. jag tror de menade ett hus som kan/har massproducerat, typ modulhusen som byggs. fast jag är inte helt säker..

    SvaraRadera
  2. ja du kanske har rätt Jennie. Jag bara reagerade på order standardhus. För mig är standard=vanligt och det tyckte jag inte att det här huset var?

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...