måndag 2 april 2012

instängd i trädgården

jag älskar engelska trädgårdar, sådana med murar eller plank som stänger inne trädgårdsrummet. Det gör att du slipper insyn från grannarna även om du har en liten trädgård. Det ger också en rumskänsla åt trädgården - det känns ombonat på något sätt. Ungefär så här menar jag:

murar, häckar, vatten och växter, länk
underbart, samma länk som ovan
all den växtligheten och den höga muren, länk

här har de också använt sig av speglar och vatten, länk

ombonat, soligt, lugnt, olika rum, länk
med pergola, länk
en underbar modern variant, länk
Svenska trädgårdar ser ibland ut så här, med likadana hus byggda på en platt åker med bara gräsmatta och inget annat - full insyn och inget privatliv (bilderna är inte länkade för att ingen skall bli ledsen):



Det kanske beror på att jag förut har bott ute på landet och inte är van vid insyn från grannarna, men jag vill "vara ifred" i min trädgård! När jag ligger och solar eller grillar en kväll så vill jag göra det utan insyn.

Just nu ser min trädgård ut så här (inte särskilt spännande?). Snart bygger vi upp en hel länga med carportar och uterum. Förutom den praktiska nyttan av längan så blir det också ett insynsskydd mot grannen på andra sidan häcken. Läs mer om bygget här. Till höger i bild är det en ganska bra avgränsning genom träd, jag skall bara plantera några fler tujor eller idegrans-plantor där så att det blir en tät "häck".

ganska långt från drömträdgården just nu...
Nu är det ju ganska svårt att få bygga en fem-meters-mur runt en svensk trädgård (omöjligt?). Ganska dyrt också tror jag? Men jag har faktiskt fått bygglov för sex meters plank 180 cm högt, i anslutning till min nya carport. Mot grannen till vänster i bild som inte syns på fotot ovan. Så hur ska planket konstrueras och byggas? Sökte på svenska och fann bara en massa om att det krävs bygglov och att det faktiskt är bättre vindskydd med något som inte är helt tätt. Men jag är inte ute efter vindtätt utan efter insynsskydd. Familjen säger att jag har fått det på hjärnan. Egentligen har jag inte alls något emot mina grannar det handlar bara om privatliv - revir (?). En engelsk sökning på Google med ordet fences gav bättre träffar. Här är några snygga idéer:

privat, snyggt, lite fel design för min trädgård men snyggt, länk

litet mellanrum men liggande brädor och snyggt, samma länk som ovan.
inte helt insynsfritt men skulle passa mitt hus, länk
snyggt, finns i vitt också, länk
snyggt men tillverkat av plast, kanske det blir som de hemska vita plastträdgårdsmöblerna efter några år? länk
rakt och enkelt skulle passa till mitt hus, länk
länk
Nej jag hittar inte riktigt vad jag vill ha. Tips?

Ja man behöver ju inte överdriva, det är inte riktigt så här jag menar ;)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...