tisdag 17 april 2012

minnen av hemmet på Hemnet

i det här huset har jag tillbringat några av mina uppväxtår och min mamma de flesta av sina! Mästargatan 3, Kristiansborg, Västerås.



Släktingar hittade det på Hemnet och tipsade, men innan jag hann blogga om det hade fastighetsannonsen försvunnit och huset var sålt. 2011-09-01 såldes huset för 3 350 000 kr, en prissänkning med 250 000 kr från utropspriset 3 600 000 kr (se Booli statistik här). Denna gång var huset till salu för 3 800 000. Försäljningspriset för den aktuella försäljningen finns ännu inte.

Bostadstyp: Villa
Antal rum: 6 rum
Boarea: 209 m²
Biarea: 137 m²
Tomtstorlek: 679 m²

Från början innehöll huset fyra stycken tvåor samt vind och källare. Det köptes 1941 av min mormor och morfar, min mormorsfar och mormors två bröder. De hade alltså var sin lägenhet i huset och min mamma och hennes syskon växte upp här. När jag var sådär 6 år gammal  så köpte mamma och pappa de översta två lägenheterna som slogs ihop till en fyra när vi flyttade dit. Mormor och morfar bodde i den ena tvåan och den andra tvåan hyrdes ut och senare bodde min moster med man där. Så ni ser på sätt och vis är det här min familjs släkt-hus (?). Badrum fanns i källaren och varje lägenhet hade bara toalett och handfat. Garaget till höger och byggnaden i gatuplan till vänster på bilden har tillkommit i efterhand.

På sjuttiotalet sålde mamma och pappa fastigheten och vi flyttade ut till landet - "Gröna Vågen". Nu långt, långt senare (och många hus och boendetyper senare) bor jag och min familj i ett hus som liknar det här i en annan stad i en annan del av landet. Ett hyreshus som tidigare har innehållit fyra stycken tvåor. Nu bor vi på övervåningen i en hopslagen fyra och hyr ut två stycken tvåor på nedervåningen. Lustigt!?

2 kommentarer:

  1. Det är sådana här saker som gör att jag tror att det finns npgon mening och tanke för allt som sker och händer. Häftigt!

    Sv. Haha jag vet! Det är det som gör att det oftast fallerar ;)

    SvaraRadera
  2. hästar är snygga, karlar har man till annat ?;)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...