måndag 30 april 2012

slagsmål med en rosbuske

igår flyttade jag en rosbuske, det blev en jättegrop tog halva dan och rosbusken gjorde hårt motstånd. Jag är inte säker på vem av oss som vann?

Här är den nya rabatten jag har anlagt:

5,5 m korta sidan, 7,5 m långa sidan och 1 m bred.
Det kostar att fylla en sådan med växter! Jag blir så avundsjuk på TV-serien Bygglov som kan åka till Blomsterlandet och fylla en hel vagn med växter! Jag fyllde halva min rabatt med växter och jord till det för mer än tvåtusen kronor! Så för att fylla resten av rabatten så bestämde jag mig för att flytta den här rosenbusken som har växt mitt i gräsmattan:

rosenbusken, vet inte namnet men den har ceriserosa enkla blommor

kratern i gräsmattan som blev kvar. Kanske damm här när jag ändå har grävt?
och resultatet, blev som en rosenhäck. På andra sidan är det nyinköpta blåbärsbuskar.
och rosornas krig och slagsmålet resulterade i detta
hela rabatten, inte så fint än som ni ser är hela trädgården en byggarbetsplats.
Om allt överlever (liten sannolikhet) så kommer det förutom rosenhäcken, blåbären och ett solur i mitten att i rabatten finnas:

praktmagnolia, råkade köpa den största sorten
låg bergbambu, blir "bara" 1,5 m
2 st paradisbuske
rosendeutzia
tre rosor, här blev det ett felköp skulle ha varit markräckande The Fairy men blev (glömt glasögonen hemma) klätterrosor i rosa. Men klätterrosor kanske kan klättra på marken?
nåt slags gräs som jag inte minns namnet på men det blir sådär 1,5 m högt.
och ett dvärgkörsbärsträd, mest köpt förde rosa blommornas skull
Så det blir alltså grönt (gräs och bambu) och rosablommigt i rabatten. Förutom den (kanske) marktäckande rosorna så blir all växtlighet ganska hög. Körsbären och blåbären ätliga!

Blomsterlandet i Alingsås är just nu favoritaffären! Skulle kunna köpa hur mycket som helst!

Gräsmattan - som har lidit svårt under byggnationen - kvar att åtgärda. Ja förutom då att bygga färdigt utrerummet och carportarna. Jag säger det igen - våren är en underbar tid men stressig och dyr!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...