tisdag 14 augusti 2012

hitta hemmet med hittahem

en ny bostads-site har precis lanserats - hittahem.se. Jag har tittat lite på siten - det finns mycket kvar att göra innan den är helt klar. Som webbutvecklare hittade jag också ett antal buggar (fel) men det är bara för att jag är fackidiot. Hittahem.se är kartbaserad, vilket kändes nytt men nog fungerar bra när man vant sig. Du ansluter dig via ditt Facebook-konto - smart. Än finns inte så många anslutna vilket betyder att betyg på områden och annan data ännu är ganska tomma (åtminstone i mitt område). Men visst, siten kanske har sin plats?

exempel på sökning hos hittahem.se, här har jag sökt bostäder i Alingsås
Där google-gubben finns kan jag också panorera över området runt bostaden till salu, bra.
Citat från Metro: "Behövs det ytterligare en bostadstjänst? – Definitivt! Om det är någon som kan komma med något som är bättre så behövs det alltid utmanare. I dag räcker det inte bara med att lista objekt rakt upp och ned, säger ägaren".

Metro skriver om de svenska bostadssiterna här
"I dag är det premiär för bostadstjänsten Hittahem.se. En annonsfri bostadstjänst som riktar in sig på både säljare, köpare och ägare. "
Om siten är annonsfri vet jag inte riktigt vad de skall leva av? Men eftersom siten innehåller en massa länkar till mäklare och lånefinansiering så misstänker jag att de får procent per klick eller avslutad deal. Jag kan heller inte säga att reklamen på t.ex. Hemnet stör mig. Det är ju oftast relevant reklam.

Information från Metro:
Hemnet.se -Den största bostadstjänsten. Räknar bland annat ut boendekostnad, visar hur länge bostaden legat ute på sajten, ger tips på liknande bostäder.
Hitta hem - Svensk fastighetsförmedlings app för din iphone eller ipad. Genom gps får du reda på vilka bostäder som är till salu från den plats du är på just nu.
Booli.se - Här kan man se slutpriser på hus, prisförändringar, kartsöka, hitta mäklare, kolla kvad-ratmeterpris och förstås hitta bostäder till salu.
Bovision.se - Enligt sajten en blandning mellan sökmotor och marknadsplats för köpare, säljare, hyresgäster, hyresvärdar, uthyrare och förmedlare.
Jag tycker nog att Boliga.se borde ha fått vara med också. Information från deras site:
Vad är Boliga.se? Boliga.se är en bostadsportal där du kan söka bostader till salu i Sverige och hitta prisinformation om dessa. Boliga.se är till för att hjälpa konsumenterna att få överblick över bostadsmarknaden, precis som det redan är möjligt för konsumenter på andra marknader. Det som skiljer Boliga.se ifrån andra bostadssökningar, är först och främst information om hur länge bostäderna har varit till salu och om de har sänkts eller höjts i pris inom denna period.
exempel på lista från boliga

Vilken site gillar du bäst? Är Hemnet.se fortfarande bäst?

1 kommentar:

  1. Tycker hemnet är bäst so far.

    // Anneli

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...