torsdag 27 september 2012

mitt vardagsrum - tips?

igår bloggade jag om vad jag ville köpa till mitt vardagsrum. Jag skrev också om att jag inte var riktigt nöjd med vardagsrummet men att jag inte visste vad som var fel - förutom soffan då. Så idag tänkte jag visa hur rummet ser ut:

skissen är inte skalenlig, rummet är ca 440 x 440 cm och har högt i tak.


1) pardörrarna som har fått nya draperier och behövs för att kunna dela av lägenheten har jag skrivit om förut här.


 2) Tv-bänk med den ordinarie stora svarta platt-tv:n och diverse tekniska apparater och en för-b massa sladdar bakom. Bänken är köpt från möbelgrossen i Partille.
3) Extrasäng, dagbädd och funkar som extra soffplats när vi är många. Dagbädden kommer från Ikea och jag behöver ha den i vardagsrummet eftersom vi är ganska trångbodda har jag inget annat gästrum. Bäddsoffa har jag tittat på men inte är de sköna att sova i? Och sällan har de bra förvaring.

 4) soffbord kommer också det från Möbelgrossen:


5) och 6) nuvarande soffa tänker jag inte ens visa bild på. Vi köpte den på Ikea och den passade till det förra vardagsrummet som vi hade innan vi flyttade in till stan. Vi köpte den med två överdrag - ett svart och ett ljust mönstrat. Det är kemtvätt på överdragen, kostar 600 kr per gång och dessutom måste hela möbeln skruvas isär för att byta överdrag. Där föll den goda idén. Sen kan man väl också säga om Ikea att deras soffor är billiga men efter ett tag tappar de helt formen. Jag visar bild på nya kuddarna jag sytt till soffan:


7) prydnadsskåp som matchar de andra vita möblerna. I skåpet har jag en del av min samling av prydnadshästar.




 Lite fler prylar i vardagsrummet:
lampan Maskros från Ikea
ungefär en sån matta, beige-spräcklig

golvlampa
8) i de stora hörnfönstren har jag just nu panelgardiner men tror faktiskt att jag skall sy långa fodrade gardiner av samma tyg som draperierna. För att få lite mer mysfaktor? Och för att det blir lättare att dra för?

nu vill jag ha din hjälp - vad ska jag ha för soffa som passar till det här? Hörnsoffa, mindre soffa, möblera om?  Om soffan skall stå på nuvarande plats bör den inte vara längre än 260 cm, skall jag ha en hörnsoffa under fönstren bör den vara ca 250 x 250. På högerväggen på ritningen tror jag att jag får plats med ett skåp/showcase, se här.

Är det för vitt? Har försökt införa lite turkos? Väggarna är ju caffe-lattefärgade. Jag har en hel del hästtavlor på en av väggarna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...