söndag 2 september 2012

prisutveckling en vinst?

jag letade efter en gammal kompis från Stockholm av ren nyfikenhet. Hen fanns inte på facebook så jag sökte på Google, hen har ett mycket ovanligt efternamn. De första träffarna rörde fastigheter - tack till Booli.se som t.o.m hade bilder. Jag fann följande prisutveckling (det här gäller Stockholm):

2005 köpte hen en liten egnahemsvilla för 350 000 kr
2010 annonserades huset ut för 2 950 000 kr
 - snacka om prisskillnad!

Efter 21 dagar såldes huset för 4 050 000 kr
 - ganska häftig budgivning på det huset!
 - och nu hade hen ju "hur mycket pengar som helst" ?

2010 köper hen ett hus för 3 350 000 kr i nästan samma område. Det huset var utannonserat för 2 795 000 kr, så alltså budgivning här också.
 - Google är fantistiskt, med hjälp av Google maps och den lilla kartgubben så kan man se huset på den nya adressen. Och? Ett vanligt trist radhus...

Så jag summerar igen - hur kan någon vilja bo i Stockholm?  Visserligen en fin reavinst men det mesta glädjer ju bara staten och vad får man för nytt boende - jo bara snäppet större och bättre...

Eller tillhör hen nu det fåtal stockholmare (svenskar?) som nu bor utan lånefinansiering? Det ser ju i teorin möjligt ut (åtminstone om inte reavinstskatten hade funnits) och jag vet att hen och partnern är hyfsat välbetalda. I sådana fall är hen att lyckönska!

Hen började sin bostadskarriär med en hyreslägenhet strax utanför tullarna i Stockholm. Hen stog i bostadskö i många år och fick till slut ett brev från psykologen utskrivet som talade om att hon var tvungen att få ett eget boende. Med det i handen kunde hon gå före i bostadskön (så gick det till på den tiden). Denna hyreslägenhet inblandades i en byteskedja där hen betalade mig pengar för min lilla hyreslägenhet på Söder i Stockholm, dessa pengar användes som handpenning när jag köpte en bostadsrätt utanför stan, tjejen i bostadsrätten betalade min kompis (hen) för hennes hyreslägenhet. Jag sålde bostadsrätten efter tre månader och flyttade från Stockholm med handpenningen i vinst. Eller nej vänta nu, så får man ju inte göra, så det gjorde vi inte. Dessutom kanske det är preskriberat nu? Hur jag fick min hyreslägenhet på Söder? Genom att sälja en bostadsrätt på Åsögatan som jag några år tidigare hade köpt osedd per telefon när jag flyttade från landet till Stockholm... Säger det igen - hur kan någon vilja bo i Stockholm?


Ledsen inga bilder idag, finns hen inte på facebook så kanske hen inte vill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...