tisdag 25 september 2012

shoppinghelg i Göteborg

jag och Mannen har varit i Göteborg i helgen på minisemester och shoppinghelg. Härlig lyx fastän vi bara bor 40 min från Göteborg med pendeltåget. Jag gillar att bo på hotell, fina hotell är en del av fina hus.
Göteborg, Avenyn från Kungsportsplatsen en tidig lördag förmiddag. Kanske taskigt mot Göteborg att visa en sådan här bild? Men så här ser det ofta ut i just Göteborg. Det gör ofta inte så mycket för den som vill shoppa eller fika på något mysigt café!

Vi bodde på Avalon Hotel tack vare ett generöst erbjudande från  Göteborg.com!
Citat från hotellets hemsida: "Få åker bort för att bo på hotell. Ofta reser man till en stad för att träffa någon eller för att man vill göra något speciellt som händer just där. Ändå spelar bortaboendet en avgörande roll. Där börjar dagarna och där slutar de. Avalons roll är att göra hela vistelsen minnesvärd. Hotellet, med sitt läge och 101 rum med 202 bäddar, är själva fundamentet för vår verksamhet och våra gästers besök. Arkitekturen och adressen påverkar atmosfären i hög grad. Det centrala lägets möjligheter och inredningens komfort färgar av sig."
Så nu har jag badat i poolen! Det var inte särskilt varmt men man får ju offra sig ?

Avalon Hotell Göteborg

undertecknad testar, hisnande kallt och hisnande utsikt över Kungsportsplatsen!
Härligt hotellrum, speciell inredning och badrum i rummet. Vad jag tycker om det kan du läsa här. Men i ett hotellrum var det ju lite läckert - och här var det snyggt utfört! Champagnebubblor och badbubblor till det!


mina egna bilder så ursäkta fotokvalitén

Göteborg är en härlig shoppingstad. Någon gång per månad åker vi nog ner till "storstaden" från Alingsås. Oftast går vi från pendeltåget och hamnar i Nordstan och kommer aldrig därifrån för att där finns så många affärer som tonåringarna gillar. Och när vi har gått i alla de affärerna är vi så trötta att vi tar tåget hem igen. 

Den här gången hade jag bestämt mig för lite inredningsshopping - eller nja, snarare titta lite på fina saker. Hitta idéer och inspiration. Vi började dagen med lunch på Heaven 23 med utsikt över Liseberg och Göteborg. Missa inte räkmackan! Skulle du komma hit på söndag förmiddag istället kan jag rekommendera Inkontros Brunch (särskilt efterrättsbordet). På väg dit gick vi förbi Laura Ashley's inredningsbutik. Jag har alltid gillat deras tyger och tapeter. Kanske är de inte så "industrichicka" men alldeles underbara. Och mattorna! Vill ha!




Sen tog vi spårvagnen till Linneplatsen och började med en av mina favoritaffärer Lilla Soffbutiken. Den är inte så liten kan jag berätta. Och den har massor av fantastiska inredningsteman, soffor och tillbehör. Vad jag hittade att drömma om där kan du läsa om i nästa blogginlägg!


Promenaden fortsatte nerför Linnégatan och vidare till Haga. Shoppingguide från Göteborg.com finns här.  Tyvärr hade vi gjort av med så mycket tid att det nästan var stängningsdags för butikerna i Haga. Några små ljuvliga affärer hann vi med. Men jag har redan planerat att ta med dottern till Haga igen nästa helg. Måste se lite fler affärer och mer i de jag redan sett! Återkommer med mer bloggande om det!
Citat om Haga: "Göteborgs äldsta förstad är numera en pittoresk stadsdel i centrum. Bilfria stenlagda gator och välbevarade landshövdingehus skapar en mysig atmosfär från gamla tider. Här finns flera kaféer, specialbutiker, mode, antikviteter och second hand-butiker i en färgstark blandning"
Efter en långsam hotellfrukost med mycket gott tog vi tåget hem till Alingsås igen. Visst hade vi kunnat shoppa lite till på söndagen också men vi bor ju som sagt i närheten och kan åka när vi vill.

Så rekommendationen till dig som vill shoppa i Göteborg är att ta dig till gatorna runt Domkyrkan eller Haga - här hittar du de lite speciella affärerna. Det tycker i alla fall jag. Och du behöver flera dagar för att täcka in alla olika områden av staden.

Och om nån undrar så kan jag gärna tänka mig några necessärer från Laura Ashley i present. Eller så kan jag tänka mig en bok om alla Designhotell så jag vet vart jag skall åka nästa gång. Eller ett stort presentkort hos Lilla Soffbutiken. Eller....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...