onsdag 5 september 2012

slott eller ruckel?

Är det här ett stort "billigt" hus i förfall eller är det ett slott med möjligheter?

Gamla Södåkravägen 282, Södåkra, Höganäs Galleri Wiktoriana Slot, pris 1 700 000 kr.
Ska man se det här som ett renoveringsobjekt eller är miljön bara så och ruffig som den miljö som visas på många inredningsbilder just nu? Det är kanske bara att flytta in? Eller så kan ägaren hyra ut huset som kuliss till flertalet inredningstidningar. För oss som gillar rent & fräscht är det här nog ingenting.


Sepiafärgade bilder är ju en ovanlighet bland mäklarbilder. Tyvärr gissar jag att det här mer handlar om att dölja vissa brister hos huset och att försöka romantisera det?Fast jag måset erkänna att jag tyckte att slottet var pampigt - eller snarare en gång har varit pampigt.

Not 2012-09-12: Fotografen som har tagit de läckra bilderna heter Peter Koppe hemsida

Not 2012-09-10: Hittade intressant info hos Eldin-Lindsten
"Renovering påbörjades för cirka 30 år sedan. Tanken var att riva bort allt gammalt för att skapa en illusion av viktoriansk slottsstil. Huset har nu stått tomt och oeldat i 20 år."
 Gillar du inredningsmiljöerna nedan så är ju det här slottet ett kap:




bilder ovan från Ceannis, Ikea, House Doctor och inredningsbloggen

6 kommentarer:

  1. otroligt vackert, men för att kunna vara där/bo där krävs det mycket mer pengar än 1,7milj.. murket och genomruttet på sina ställen o en hel del till.. man kan säga som så att man lär nog aldrig vara sysslolös om man köper det!

    SvaraRadera
  2. Såg du länken som jag la dit som not, http://eldin-lindsten.blogspot.se/2011/10/slottsdrommar.html ? Så det är nog sant som du säger!

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Kul att du reflekterade över mina sepiabilder.
    Jag ville inte dölja något med den tekniken utan ville väcka nyfikenhet.
    Mäklaren som hade hand om försäljningen skrev ju tydligt att det var ett renoveringsobjekt.
    Jag/vi hade uppskattat om vi blivit tillfrågade gällande publicering av våra bilder på din sida.

    Mvh Peter (fotografen)
    ph_photo@telia.com

    SvaraRadera
  4. Se not i texten ovan, jag har lagt till länk till Peters hemsida. För bilderna var läckra!

    SvaraRadera
  5. Har varit där på visning och kan ju säga att där är att göra! 150 spekulanter förra året men bara en handfull intressenter. Nu är det alltså till salu igen..
    För övrigt måste jag påpeka för alla som skriver på internet om "slottet" att det är inget slott!!!! Det är en före detta skola med ägare som haft visioner att skapa sitt eget "slott". Så var det med det!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...