tisdag 9 oktober 2012

döende tuja

någon som vet skillnaden mellan en tuja och en cypress? Och fråga 2 - vad gör man med dem när de är döende? Går det att beskära en tuja/cypress?

det här är en ädelcypress enligt Plantagen
det här är tuja enligt Plantagen
det här är en cypress enligt Google, eller är det bara det engelska namnet?
Jag tror det är tuja jag har. Ni vet de där vintergröna buskarna som alla planterade utanför sitt hus på 60-talet och trodde att de skulle förbli små fina buskar, sedan visade det sig att de kan bli riktigt höga och stora.

Framför porten vid mitt hus står två storvuxna vackra (ja det var i alla fall vackra...) tujor. De ramar in porten fint. När advent kommer sätter vi i ljusslingor i båda - massor av meter ljusslingor. Permanenta adventsgranar liksom.

Men något har hänt - buskarna har det senaste året blivit bruna inuti och ser ganska ledsna ut? Första året vi bodde i huset var det ju massor av snö och kallt på vintern, vi saltade trädgårdsgången för att inte halka. Kom det salt i jorden som inte buskarna tålde? Andra sommaren grävde jag nya rabatter bredvid buskarna och skar nog av en hel del rötter. Nästa vinter var det också massor av snö och buskarnas grenar böjde sig under tyngden så mycket att det inte gick att passera de snötyngda grenarna, buskarna hade helt enkelt blivit förväxta. Så när sommaren kom så tog jag snören och band ihop buskarna till en tät fin pyramidform utan utstickande grenar. Vilken av dessa åtgärder var mest skadlig för de stackars buskarna?
så här såg buskarna ut när jag började, bruna och ledsna...

Tanken på att såga ner tujorna tar emot? De passar så bra där de står. Så i helgen blev det drastiska åtgärder. Det mesta av de döda grenarna och barren rensades bort. Det blev inte mycket kvar av buskarna. Men nu finns det luft i buskarna och solen kommer åt. Sedan tog jag bort gammal jord och gav varje buske en halv säck kogödsel och en säck ny fin trädgårdsjord. Tror jag måste vattna rejält också, skall komma ihåg det tills i kväll.

odla.nu skriver "Om tujorna bara blir lite bruna på sina ställen kan man klippa bort det, men blir hela tujan brun så bör den bytas.AlltOmTrädgård: "Thuja brukar, på sikt, kunna fylla upp uppkommna tomrum". Trädgårdsväxter: "Tujan blir brun om den utsätts för salt så man bör inte plantera den nära vägar som vintersaltas." och "Tujan blir rejält stor med tiden och kan man bara beskära den i topparna. Alltså är det viktigt att välja en växtplats där tujan kan få breda ut sig och undvika att sätta tuja nära byggnader och liknande." - lite mixade svar det där?


så här blev det efter utrensning av de flesta döda grenarna

Vad tror du? Överlever mina buskar? Kommer de att sätta nya grenar med barr? Blir de grönare igen? Jag återkommer med bilder nästa sommar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...