tisdag 2 oktober 2012

höst nu

det mörknar, hösten är här. Bloggläsandet ökar ser jag på statistiken! Jättekul, fortsätt läsa och kommentera gärna. Dina åsikter vill jag gärna ha!

nästan alla sommarmöbler inplockade från den nya uteplatsen och uterummet, de här tål vinterns regn och snö. Alla dynor och pynt inplockat från uterummet. Bara blomman står kvar och blommar förhoppningsvis ett tag till!
Gillar du hösten? En period att inreda inomhus efter det att ute- och sommarsäsongen nu är slut. Dags att plocka in sommarmöblerna. Dags att göra det varmt, mysigt och ombonat inomhus igen. Inte bara studenterna som flyttat hemifrån fyller möbelvaruhusen utan lite till mans vill vi förbättra och förändra. Jag har skrivit om mitt vardagsrum här och här och här.

Hösten är en bra ursäkt att titta på alla nya tv-serier. Kanske gillar du som jag tv-serier om hus och heminredning? Jag har också startat "ett nytt liv" och för första gången sen 80-talet ungefär har jag börjat träna på gym. 6 dagars träning i veckan - och jag tycker faktiskt att det är härligt. Sen kan jag med gott samvete gå hem och sätta mig i soffan. P.S såg du första avsnittet av Hustoppen igår? Vad tyckte du?

Visst är det vackert när löven börjar skifta i rött? De här klängväxterna på vårt hus är det bara jag i familjen som gillar, de andra betraktar det som ogräs.



Här är två trädgårdsbilder från min trädgård just nu, höst-trädgårds-bilder:

kärleksört, egentligen gillar jag den inte så mycket men det fanns massor i trädgården när vi flyttade till huset. Jag flyttade alla plantorna till samma ställe - nu är det ett hörn med rosa och grönt och höstfint.

stenläggningen runt äppelträdet hittade jag när jag för första gången röjde i det här landet. Visst är det fint med stenrundlar under äppelträd? Floxen har jag också flyttat hit. Det här är ett mörkt och skuggigt hörn under äppelträdet, men det vita och gröna lyser upp tycker jag. Och när man kommer nära doftar floxen starkt.
Hösten är också en bra tid att plantera både växter och gräsmatta i trädgården, varm i jorden och naturen vattnar varje dag alldeles av sig självt. Här är rabatten jag planterade i våras. Jag passade på att åka till Blomsterlandet och köpa ett antal nya växter som komplement i helgen. Alla växter kostade halva priset - bra deal! Nu är nog rabatten full? Alla buskar och träd är gröna eller rosablommande plus att det finns blåbärsbuskar, ett dvärgkörsbärsträd och nu ett nytt vinbärsträd.

den nya rabatten nu i höst

så här såg samma rabatt ut den 30 april i år, läs om slagsmål med en rosenbuske
Visst går tiden fort? Det var inte länge sedan sommaren och jag skrev om att nu var bygget klart. Nu är det höst - en härlig tid för shopping och planering. Och innan vi vet ordet av är det dags för adventspynt och ljusorgier för att lysa upp det mörkaste.

Ha det bra i regnet och mörkret!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...