tisdag 23 oktober 2012

loppmarknad - fynd?

i helgen var jag på loppmarknad och sålde grejor (länk)
"Loppisen, en chans att fynda för besökaren men också en möjlighet för försäljaren att bli av med saker som samlar damm på vinden"

bilden lånad från Alingsås Tidning
Varför?
Vi behövde ha en vindsrensning och ibland känns det så fel att slänga fina grejor. Ibland har man gjort ett felköp, ibland har barnen växt ur sakerna för fort och ibland byter man inredningsfärg.

Vad?
Barnböcker i fint skick, skridskor kanske använda 5 gånger, prydnadssaker som vi tröttnat på, porslinsfiguriner som barnen fått nån gång av någon avlägsen släkting men aldrig kommer tycka är fina. Ridbyxor och hästprylar vi aldrig kommer använda och har växt ur. Två kartonger Min Häst-tidningar.

Var det någon mening?
Nej, beräknar man på timpriset så hade jag tjänat mer på att jobba över en timma eller så på mitt ordinarie jobb. Loppmarknaden varade mellan 9.30-15 samt tid att samla ihop alla prylarna. Det hade gått fortare att åka till soptippen! Kanske känns det också fel att sälja en fin vindjacka som jag betalat 399 kr för för 20 kr? Men om vi har växt ur jackan så är det väl ändå bättre att få 20 kr än att slänga den av snålhet? Nu fick ju någon annan en bra extrajacka. Trots att vi hade mer pengar och betydligt mindre prylar med oss hem så var det väl inte någon "bra affär". Det enda som kändes lite bra är ju miljömedvetenheten - bättre grejerna kommer till användning än att slänga dem. Och så har vi inte ytterligare spätt på slit-och-släng-mentaliteten. Så slutsatsen får bli att det var någon mening med det hela (men inte med ekonomiska mått mätt).

Kommer jag göra det igen?
Nej, det tror jag inte. Men - jag tror jag kommer åka på loppmarknad och köpa inredningsprylar nästa gång. För det var ju så att jag både sålde och köpte prylar. Vad sägs om tre fina canvastavlor med blommotiv för 10 kr? Eller två turkosa vaser för 10 kr?

Nollsummespelet
Jag har ju förut skrivit om att jag var på showen Ljust & Fräscht. Henrik Shyffert hade en monolog om "nollsummespelet" som handlade om att han sålde prylar på blocket och hans fru köpte andra prylar på blocket ;)  Och då är det ju egentligen ingen mening alls sälja överblivna prylar och köpa onödiga prylar - eller vänta nu, kallas det återvinning och är helt rätt?

Mer om loppis
Citat från Alingsås Tidning: "Vad är det då som säljer mest på loppisen?
- Barngrejer går alltid, det säljer bättre än allt annat och vi är billigare än Ullared, säger försäljaren Malin Bohlin och skrattar. Hon tycker dock att föräldrar borde tänka lite mer på sig själva än att bara köpa saker till sina barn."
Läs också Alingsås Tidning "Från skämmigt till trendigt" som handlar om barnloppis (där man förresten inte säljer barn utan barnprylar ;) ).
"För tjugo år sedan var ungarnas ärvda kläder inget man direkt skröt över. I dag berättar vi ivrigt om helgens Tradera-fynd för kompisarna och står gärna i långa köer för att få komma in på barnloppisar."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...