onsdag 3 oktober 2012

min hall idéer

att hålla ordning och hålla snyggt i hallen/entrén är inte lätt. Så här såg vår hall ut när vi flyttade in i vår lägenhet:


Hallen är lång, ljus, högt i tak och har ekparkett. Det syns att det en gång har varit två lägenheter. Tegelväggen är läcker. Gabon-dörrarna passar husets stil och ålder. Men det här är ju bilden från husvisningen. I verkligheten måste man ju leva i huset också. I hallen behövs klädförvaring. Vi var också "tvungna" att ha skrivbord i hallen eftersom vi inte hade någon annan plats i lägenheten.

Så här ser det ut nu:

belysningen är hemsk också
vem blir glad över att se den här klädsamlingen?

jag har försökt att gömma alla prylarna. Även om vi hade en bärbar dator så vad gör man av skrivaren?
Nu är det mest hatthyllan och klädförvaringen som irriterar mig. Jag skulle vilja ha höga garderober med skjutdörrar att gömma alla kläder i. Gärna med vita jalusidörrar, fast några sådana garderober har jag inte hittat någonstans? Mannen (som annars inte brukar lägga sig i min inredning) tycker det är jobbigt att öppna dörrar för att hänga in kläder och skor. Så hatthyllan hänger där vi provisoriskt hängde upp den för tre år sedan när vi flyttade hit.

På Houzz.com har jag hittat några bra lösningar som jag kan tänka mig:

Contemporary Entry design by Burlington Design-build Peregrine Design Build
vem vill inte ha en sån skohylla (och dessutom den ordningen), den lilla vrån för papper, lappar och prylar var också riktigt praktisk.
Traditional Entry design by Burlington Architect Cushman Design Group
vitt fräscht och många fack för skor!

Laundry Room design
här gömmer de skohyllan bakom dörrar, ännu bättre!

Traditional Closet design by Miami Interior Designer BROWN DAVIS INTERIORS, INC.
eller vill jag ha stängda dörrar? skulle kunna gömma kläderna på ena sidan och skrivbordet på andra sidan. Allt bakom stängda dörrar med snygg dekor.

Traditional Closet design by Boston General Contractor Mitchell Construction Group
bra idé med ett fack för varje person i familjen

Traditional Living Room design by New York Interior Designer AMI Designs
ser ni att skrivbordet kan gömmas bakom dörrar. Dörrarna kan skjutas in i väggen så att de inte är ivägen. Smart.



Traditional Closet design by Dc Metro Closets And Organization California Closets - DC Metro
samma idé, ett fack var men här med dörrar och lådor.



Traditional Entry design by Boston Interior Designer Haddad Hakansson LLC
här i ett annat träslag och med fler skohyllor, hyllorna ser inte så djupa ut men det behövs ju inte.

Traditional Clothes And Shoes Organizers design by Restoration Hardware
snyggast tror jag, kanske för att det var i ek?

Eller ska man använda spegeldörrar för att få en större hall?


Många idéer att fundera över här. Vitt eller ek till att börja med. Stängda dörrar eller inte? Vad får vi plats med? Ja, jag skall nog smälta idéerna ett litet tag innan jag presenterar dem för Mannen (som är snickare/utförare av eventuella projekt och idéer). Men som jag har det nu vill jag inte ha det.

En alternativ lösning är att slänga ut ett av barnen och använda det rummet som kontor och gästrum. Då blir jag av med gästsoffan i vardagsrummet och skrivbordet i hallen. Men med tanke på att barnen är 15 och 18 år så kanske det dröjer lite? Och unga människor har ju en tendens att även när de flyttat hemifrån komma och gå lite hemma under vissa perioder... Känns bättre att bygga om hallen än att slänga ut ett barn? ;)

Ha det bra!


3 kommentarer:

  1. Det första huset i Hustoppen föll jag pladask för och fick mig också att gilla marockanskt kakel eftersom jag inte sett det passa SÅ BRA in någonstans förut.
    Ang. din hall så ser den tillräckligt bred ut för att rymma skåp på högra sidan på båda sidor om den första dörren,(tömma vänstra väggen) och sätta upp någon hylla ovanför dörren i samma höjd som skåpen för att få det hela att hänga ihop. Kram : )

    SvaraRadera
  2. Fick reklam från Bauhaus igår tror jag och de hade Marockanskt kakel, riktigt läckert på rätt ställe som du säger.

    Det som slog mig med Hustoppens båda två första hus var att båda hade spiraltrappa - nåt jag inte gillar. Snyggt att se på, men om man har småbarn? Otäckt?

    Min hall - skåp på högra sidan? men då döljer jag ju den fina tegelväggen?

    SvaraRadera
  3. Jag har hört att spiraltrappor ska vara fallvänligare (man faller inte långt eftersom det kröker sig) fast de ser på något sätt farligare ut.
    Den ruffa spiraltrappan fick mig att önska en likadan i ett likadant hus.
    Oj glömde visst bort den fina tegelväggen, synd att den är placerad just där var det borde vara förvaring. Du måste välja vad som betyder mest.
    Håller på att bra förvaring ger mer ro för själen.
    Svårt att se från en bild också och ge tips. Kram : )

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...