tisdag 13 november 2012

inför advent och jul

den 12 april i år skrev jag om att våren är dyr och stressig. Hur tänkte jag då? Hade jag glömt tiden innan jul? Och varför skriver jag om jul den 13 november? Jo för redan nu börjar alla annonser och artiklar om sånt man bara måste fixa för att advent och julen skall bli lyckad och alla lyckliga!?

Hemtex har skickat mig ett nyhetsmail:


Nej sorry Hemtex, jag gör inget av det där! Så det så! och allra värst tycker jag om den typen av julannonser som bilden nedan visar (och det är naturligtvis inte bara Hemtex som annonserar på det sättet). Köp nu, betala sen. Konsumera nu, sitt i knipan sen. Neej så ska det inte vara med jul. Jag har aldrig köpt en julkklapp på kredit - gör inte det du heller, snälla.



Från Houzz.com fick jag också nyhetmail. Amerikanerna tar det där med högtider ännu allvarligare än oss svenskar? Och de skall ju dessutom hinna med Thanksgiving också. Några av rubrikerna:

20 Holiday Essentials to Get You to New Year's »
Your Easiest Fall Decorating Ever » 
50 Ways to Wrap Holiday Gifts in Style » 
To Do: Your Holiday Organizing Checklist » 
30 Beautifully Inventive DIY Christmas Decorations » 
5 DIY Holiday Gifts to Start Early » 
How to Prep for a Holiday Party in One Week » 
Holiday Party Prep in 1 Day » 
10 Tips for Stress-Free Holiday Hosting » 
Kitchen Design: Baking Stations Make Cooking More Fun »

Oj, vad trött jag blev nu! Göra egna julkklappar, förbereda det perfekta kalaset, göra egna julprydnader och bli glad över att baka. De har många hemmafruar i Amerika eller?

Och då är det faktiskt så att jag gillar våren men inte advent, julpyssel och jul. Förlåt mig alla ni som ser fram mot julen och gillar små prydnadsjultomtar. Men för mig är "traditioner" samma som nåt som man måste, nåt som man måste göra på samma sätt varje år - och det gillar jag inte alls. 

P.S en sån här utstyrsel ingår väl i julens alla "måsten" också? By the way, ät ingen julmat om du vill passa i den. Bilden från bonprix.se om nån undrar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...