onsdag 7 november 2012

ljudabsorbenter

och vad är det? Ja, det visste inte jag heller. Det började med att jag vill inreda ett rum i källaren till spa, avslappning och gym. Men källar-rum är sällan mysiga, lite betongaktigt kala sådär. Dessutom är det lågt i tak. Och rummet ligger under hyresgästernas vardagsrum med bara ett plank-tak utan särskilt mycket isolering. Jag letade efter något tunt isolerande material som också var lite ljuddämpande. Vid samma tidpunkt flyttade jobbet och inredningsarkitekterna inredde med ljudabsorberande tavlor! Jag fick den här länken av inredaren:

Varför inte kombinera den bästa akustiska prestandan med skönhet?

Om jag förstår det rätt handlar det inte bara om att dämpa ljudet utan även att skapa ett bättre ljud. Här kommer dessutom ljudabsorbenterna med vilken bild du vill - som en tavla!


Det här är inte någon lösning för mitt källar-tak, men jag kände att jag ville dela med mig av länken. Jag föreställer mig att många moderna hus med öppna planlösningar, högt i tak och med få textilier lider av eko och buller. Kanske är det här en lösning?

2 kommentarer:

  1. Smart! Vi har ju köpt en kyrka som vi håller på att göra om till bostad, salen är 170 kvm med 11 m i tak. Fantastisk akustik, men vi måste dämpa den.

    SvaraRadera
  2. Perfekt med sådana här då! Vilken kyrka har ni köpt?

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...