tisdag 4 december 2012

apropå snö

när hösten och mörkret kommer så infinner sig depressionen hos mig. Det blir mörkt, trist och tråkigt. Jag kan inte hjälpa att det känns så. Det bli lättare att vara negativ än positiv. Och, ja nån gång i mitt liv tror jag att jag ska göra något åt det där med mörkret och kylan genom att flytta söderut - till Skåne eller Medelhavet - jag har ju en dröm om ett B&B någonstans i framtiden.

Bild Kent Hallgren, bild lånad från GP
När snön och kylan kommer, som den gjort med besked de senaste dagarna - blir mitt gnäll ännu värre. Häromdagen var det en människa som sade "ja, men det blir ju så ljust och fint och vackert!". Jag passade på att jämföra hennes positiva inställning med min negativa som är "usch nu blir det kallt och jobbigt med all snön.". Och började fundera på varför jag känner så?

Här är några klipp från GP:s rapport, Trafikkaos runt Göteborg
Sex lastbilar och 15 personbilar har fastnat på E6 mellan Getinge och Heberg i Halland, efter en olycka. Köerna i norrgående riktning slingrar sig kilometerlånga, efter att motorvägen stängts av... På E6 vid Torrekullamotet söder om Mölndal hamnar en personbil på taket i södergående körriktning... körde en bilist på Landvettervägen in i en lyktstolpe... Lastbil lagt sig över riksväg 40 vid Ryamotet öster om Landvetter och blockerar båda körfälten i riktning mot Borås... Minst fyra trafikolyckor på motorvägen mellan Mölnlycke och Landvetter. Olyckorna gjorde att R40 var avstängd i riktning mot Göteborg... Strax öster om Mölnlyckemotet var en Västtrafikbuss och flera personbilar inblandade i en olycka i riktning mot Göteborg... Flera andra mindre olyckor inträffade också i närheten... Under tiden bildas mycket långa köer på riksväg 40...
bild lånad från GP Bild: Pelle Gustafsson
Och snön fortsätter falla:
och vad har det här med en blogg om hus att göra? Jo, vad jag ville komma fram till är att det är skillnad på snö och vinter om man bor på landet eller om man bor i stan. Det kanske också är skillnad på inställningen till snö?

Vi har ju i många år bott på en liten hästgård på landet. På landet innebär snö problem, eller i alla fall merarbete. 

Förhoppningsvis plogas vägen av någon bonde i trakten, men sannolikt efter det att bonden har fixat sin ladugård på morgonen - och det är mycket senare än tiden då de flesta stads-pendlare behöver bege sig av till sitt arbete. Gårdsplanen du måste skotta för hand för att få ut bilen är nog mycket större än de flesta stadsbors trottoar-bit. Kanske måste du skotta till vedboden, stallet och brevlådan också för att livet skall fungera.

Du måste ha en rejäl bil med dubbdäck för att ta dig till närmaste stora, kanske plogade väg. Just nu äger vi en Volkswagen Tiguan, fyrhjulsdriven med dubbdäck - som jag önskar att jag hade haft den bilen när vi bodde på landet (men då hade vi inte råd)! Kanske krävs det två bilar (se sagan om den lilla familjen och drömhuset) . När du väl kommer till den stora vägen så kan du, som du se av rubrikerna ovan, förvänta dig trafikkaos. Dessutom innebär de där rubrikerna kanske personlig sorg och/eller stora kostnader och långt lidande för de inblandade.

Skolbussen ställs in eller blir försenad, så om du får igång din bil måste du skjutsa barnen till skolan. Sen ber du en stilla bön om att de kommer hem på eftermiddagen och inte blir dumpade i vägkanten för att skolbussen inte törs köra in på din lilla anslutningsväg (ja, det har hänt).

Är ditt gamla renoverade torp på landet lika välisolerat som stadsvillorna? Annars kostar det mycket att värma upp. Kostar mer i pengar eller energi. Energi såsom i att bära in mer ved om det är det du värmer huset med. Kanske fryser rören någonstans i huset - och det är jobbigt kan jag berätta! Kanske fryser rören till vattenpumpen så att du inte får något vatten alls?

Nästan garanterat fryser djurens vattenkoppar så att du måste bära vatten inifrån huset till dina djur/hästar i stallet. Vattnet ute fryser, höet du lägger ut i hagen flyger bort eller snöas över. Att stallet blir kallt gör inte så mycket för hästar gillar ett svalt stall, om de inte är klippta och det inte blir för kallt förstås. Men det blir ju inte så mysigt att stå och rykta i stallet när det är nära nollan. Det blir också kallt om fingrar och tår med allt utomhusjobb.


 Att köra häst och hästtransport till träningar och ridhus blir onödigt farligt vissa dagar, ridbanan fryser till alltför hård att rida på eller så är snön för djup. Hästarna måste broddas, risken ökar för brodd-skador eller halkskador. 


Kommer det ännu mer snö så finns det risk att träden knäcks så att det blir strömlöst också. Kanske i flera dagar. Utan ström - ingen värme, inget vatten, toaletten går inte att använda. Och försök, mocka, fodra eller släppa in och ut hästar med hjälp av ficklampa så får du se hur lätt det är.

Nog med gnäll? Men det här är mitt minne av snö och kyla. Sedan mer än tre år bor vi nu i stan men jag har i alla fall kvar min negativa inställning till snö. Trots att vi nu bor i en varm villa där fjärrvärmen rinner in utan problem, snöskottningen är normaljobbig och vi inte längre är beroende av bil för att komma till jobb och skola.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...