måndag 21 januari 2013

dubbla priset på bostadsrätt?

en bekant hade anledning att följa en av budgivningarna nedan och tipsade mig. Min bekants äldre släkting behövde skaffa sig ett mer lätt-tillgängligt boende än det stora huset släktingen ägde. Min bekant berättade för mig att en bostadsrätt i ett seniorboende i Falköping kostade 200 000 kr. Det tyckte jag var dyrt, det tyckte min bekant också. Min bekant åkte och tittade på lägenheten och var förvånad över alla spekulanterna. Hen sa - "Den lägenheten kommer bli dyr", - "I Falköping? Tror jag inte" svarade jag. Tänk vad fel man kan ha!

När jag sökte upp bostadsrätten och budgivningen på Hemnet hittade jag en annan bostadsrätt med nästan samma prisutveckling. Jag visar båda fastighetsobjekten och buden nedan. Nu vet jag inte om detta blev de slutliga buden (jag tror att Repslagaregatan stannade på 500 000 kr?), men budgivningshistoriken har försvunnit från Hemnet i alla fall.


budgivning för Repslagaregatan 37, Falköping ovan


budgivning för Trädgårdsgatan 48H, Falköping ovan
Ganska rejäl höjning eller hur? Mäklarna i Falköping kanske inte har börjat med accepterat pris ännu? Jag skulle inte ha blivit så förvånad om det inte hade varit så att bostadsrätterna finns i Falköping. Vad jag uppfattar det som så är inte Falköping en av de attraktivaste eller dyraste städerna i Västra Götaland. Statistik nedan som visar hela riket, Västergötland, Alingsås och Falköping, som du ser så är kvadratmeterpriset inte särskilt högt i Falköping:





Läs också "Här rasar bopriserna", som dock inte  skriver något om Falköping för om jag förstår det rätt så har det sålts för få bostadsrätter i Falköping för att det skall visas i någon graf hos Svensk Mäklarstatistik AB. Och lägenheterna ovan är ju långt från "Sveriges dyraste kvadratmeter" som ligger i Stockholm (såklart!) och den lägenheten kostar 150 000 kr per kvadratmeter! Se bilder nedan:


länk till denna lägenhetsannons

P.S Min bekant köpte inte bostadsrätt, min bekant upptäckte att det fanns lediga lägenheter att hyra i Falköping...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...