tisdag 5 februari 2013

jobba hemma

6 februari (imorgon) är jobba hemma dagen 2013. I alla fall enligt ett initiativ från Microsoft.
"- Vi vill fortsätta skapa opinion för att fler ska ha möjlighet att arbeta hemifrån.Genom initiativet Jobba hemma-dagen vill vi manifestera de fördelar som finns med en mer flexibel syn på arbetsplatsen. Där arbete inte är något man går till utan något man gör, säger Per Adolfsson, vd för Microsoft Sverige." Läs mer här.
"I generationer har vi gått till våra arbeten. Till fälten, till fabrikerna, till kontoren. Hemma är hemma och jobbet är jobbet - det är så djupt rotat att det nästan känns förbjudet att säga ”jag jobbar hemifrån i morgon”." Läs mer här
bilden lånad från Microsoft
Att kunna arbeta hemma är inte alla förunnat (svårt att få de sjuka patienterna att besöka sjuksköterskan hemma?). Alla arbetsuppgifter lämpar sig inte för hemarbete. Jag arbetar inom databranschen och kan därför mycket väl jobba hemifrån. Min arbetsgivare har gett mig de tekniska förutsättningarna. Min arbetsgivare är också positivt inställd till ovan citat. Var och när jag jobbar spelar ingen roll bara jag får gjort det jag ska.

Jag har i alla år pendlat till arbete och skola. Det är först det senaste året som jag har haft gångavstånd till mitt arbete. Det är underbart att slippa pendla. Jag orkar med arbetet bättre. Jag kan smita ifrån och gå till tandläkaren, utföra ett ärende eller passa en hantverkare - så går jag tillbaka till arbetet och arbetar en timma senare på eftermiddagen istället. Men i många år var det inte så. Att följa med ett barn till tandläkaren krävde en halv dags ledigt - barnet skulle hämtas i skolan på landet, köras till tandläkaren i byn, köras tillbaka till skolan och sedan skulle jag pendla till jobbet. Jag hade två barn med tandställning! Alla ärenden fick utföras på lördagen om affärerna hade öppet då. När det var som värst så åkte jag 06.30 med bussen och var hemma 18.30 - i två år.

bilden lånad från artikeln "Långpendling farligt för hälsan"
Det är värdefullt för många familjers livspussel att kunna arbeta hemma eller nära hemmet. Och funkar privatlivet så arbetar man bättre när man är på sin arbetsplats. Att arbeta hemma för mycket är trist, då saknar jag lunch-sällskap och kollegor. Att jobba hemma ibland gör mig mycket mer effektiv. Det är tyst och lugnt hemma.

Vad det här har med en husblogg att göra? Att kunna arbeta hemma är en förutsättning för att människor överhuvudtaget skall kunna bo kvar på landsbygden tror jag. Det funkar att pendla - men inte alla dagar och inte för långt. Det har också med inredning att göra - hemarbete kräver en bra hemarbetsplats!

bildlänk Artikeln handlar förresten om "Människor pendlar för att det lönar sig. Det kan vara för att få bättre betalt, göra karriär, kunna ha sitt drömboende eller bo kvar när hemkommunens arbetsmarknad försämras." En annan sida av saken...
Microsoft hade också en rolig applikation som kallas tidsspararen.  I just mitt fall så har jag gångavstånd till jobbet (800 meter!) så för just mig så blir inte tidsbesparingen/miljöbesparingen så stor av att jobba hemma men jag gjorde ändå testet, med detta resultat:



P.S. jag är nog på jobbet imorgon - jag har så trevliga kollegor och så nära till jobbet!

Not: 2013-02-06: Det ironiska var att undertecknad idag blev intervjuad och fotad av lokaltidningen i just ämnet Jobba Hemma Dagen! Och det dagen efter att jag hade bloggat om det. Och ja, jag var på kontoret på Jobba Hemma Dagen, men jag började morgonen med att jobba hemma en timma för att sedan åka till kund på förmiddagen och kontoret efter lunch. Jag tänker inte länka den artikeln. Jag gillar inte mig själv på bild.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...